آیا ویروس ها، پایان مقاومت به آنتی بیوتیک را رقم خواهند زد ؟

به گزارش سیناپرس، بیمارستان ها، به ویژه بخش های مراقبت ویژه و بخش های جراحی، مملو از باکتری های مختلفی هستند که برخی از آن ها نسبت به داروهای آنتی بیوتیک ها مقاومت داشته و به «سوپرباگ» معروف شده اند.

درمان عفونت هایی که توسط سوپرباگ ها ایجاد می شوند، بسیار سخت و گران است و می تواند عواقب ناگواری را برای بیماران به همراه داشته باشد. اما نتایج یک تحقیق جدید بین المللی که امروز در مجله معتبر Nature Microbiology منتشر شده اند، نحوه حساس کردن چنین باکتری هایی را به داروهای آنتی بیوتیک نشان داده اند.

این استراتژی جدید شامل استفاده از ویروس هایی به نام باکتریوفاژها یا به اختصار فاژها است. این ویروس ها قادر به آسیب زدن به باکتری ها و از بین بردن آن ها هستند، ولی معمولاً خطری برای انسان ندارند.

این تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه موناش استرالیا موفق به بررسی فاژهایی شده اند که قادر به از بین بردن یکی از مهم ترین سوپرباگ های جهان یعنی «اسینتوباکتر بائومانی» هستند. این باکتری به تنهایی مسئول بیش از 20 درصد عفونت ها در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها است.

به گفته مجریان این تحقیق، «ما یک گروه بزرگ از فاژها داریم که قادر به از بین بردن اسینتوباکتر بائومانی مقاوم شده به آنتی بیوتیک هستند. اما این سوپرباگ، به نوعی، هوشمند است و به همان ترتیب که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود، می تواند به سرعت در برابر فاژها نیز مقاوم شود».
اما در این مطالعه نشان داده شده است که این سوپرباگ چگونه در برابر حمله فاژها مقاومت می کند و با کشف استراتژی اش، راه برای برگرداندن حساسیت آن به آنتی بیوتیک ها نیز باز می شود.

طبق یافته های این پژوهش، اسینتوباکتر بائومانی معمولاً یک لایه بیرونی چسبناک و محافظ که کپسول مانند است تولید می کند که قادر است ورود آنتی بیوتیک ها را متوقف کند. اما فاژها قادرند از همین کپسول استفاده کرده و باکتری فوق را به دردسر بیندازند.

به بیان محققان فوق، «استراتژی اسینتوباکتر بائومانی در مقابل فاژها آن است که تولید کپسول خود را متوقف کند. لذا اگر ما همراه با فاژها، آنتی بیوتیک هم استفاده کنیم، می توان این سوپرباگ را با سهولت بیشتری از بین برد».

به گفته آن ها، «این یافته های پژوهشی باعث شده است که چنین سوپرباگ هایی کمتر ترسناک به نظر آیند. درواقع چشم انداز تحقیق ما حتی قبل از آن که در سطوحی گسترده در کلینیک ها مورد آزمون قرار گیرد، بسیار دلگرم کننده است».

این نتایج ارزشمند و جالب توجه، نشان داده اند که با کار گروهی فاژها و آنتی بیوتیک ها می توان مشکل مقاومت به آنتی بیوتیک را که به عنوان یکی از خطرناک ترین چالش های پیش روی بشر مطرح است، کنترل نمود.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا