فیس بوک در صدر جدول شبکه های اجتماعی در ایران

 از این رو، شبکه‌های اجتماعی مختلفی ایجاد شده و در حال فعالیت هستند و هرکدام هم کاربران خاص خود را دارند. اینکه کدام یک از این شبکه‌های اجتماعی در بین افراد جامعه محبوب‌تر هستند، سوالی است که می‌تواند پاسخ جالبی داشته باشد.

دریک نگاه کلی می‌توان میزان محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مختلف در کشورها را اینگونه بیان کرد:

Facebook در کشورهای ترکیه و ونزوئلا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

Twitter  در کشورهای ونزوئلا و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

LinkedIn  در کشورهای هلند و هند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

Google    در کشورهای تایوان و هنگ‌کنگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است

Tumblr   در کشورهای فیلیپین و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

FourSquare   در کشورهای اندونزی و مالزی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

MySpace  در کشورهای پورتوریکو و میانمار(برمه) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

LiveJournal   در کشورهای سنگاپور و روسیه از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 Hi5   در کشورهای تایلند و رومانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

Bebo  در کشورهای ایرلند و نیوزیلند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

Orkut  در کشورهای برزیل و پاراگوئه (که البته برزیل از لحاظ آماری اختلاف بسیار زیادی با کشورهای بعد از خود دارد) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

البته، در این دسته‌بندی منظور این نیست که شبکه‌های اجتماعی نامبرده مشخصا بیشترین کاربر را در این کشورها دارند بلکه فقط میزان علاقه‌ افراد در کشورها مد نظر بوده است.

 

وضعیت شبکه های اجتماعی در ایران

نگاهی به لیست شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه محبوب کاربران ایرانی نشان می دهد که علیرغم ظهور شبکه های اجتماعی جدیدتر، کاربران ایرانی هنوز هم در فیس بوک بیشترین فعالیت را دارند و طبق گمانه زنی های مختلف در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون ایرانی در فیس بوک عضو هستند.

البته توجه به آمار استفاده ۵ میلیون کاربر از وایبر و واتس آپ که چندی پیش، توسط وزارت ارشاد منتشر شده بود هم خالی از لطف نیست. علاوه بر این، چندی پیش بود که بنیانگذار وایبر از تعداد ایرانی های این نرم افزار ابراز شگفتی کرده و گفته بود قرار است امکانات بیشتری در اختیار فارسی زبانان قرار دهد. البته با توجه به اختلالاتی که اخیرا در فضای وایبر به وجود آمده میزان استفاده از این نرم افزار نسبت به گذشته کاهش یافته و شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که نرم افزار تلگرام جای وایبر را گرفته است.

برخی شبکه های اجتماعی و نرم افزارها نیز با ایجاد فضای مناسب بخش دیگری از کاربران را به سمت خود جلب کرده اند و توانسته اند فضای منطقی تر در اختیار کاربران قرار دهند. یکی از این شبکه ها اینستاگرام است. طبق آمارها در حدود ۹۰۰ هزار نام کاربری از کشور ایران در اینستاگرام به ثبت رسیده و این برنامه در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین برنامه ها تبدیل شده است. بسیاری معتقد هستند اگر همین روند ادامه پیدا کند، اینستاگرام حتی از فیس بوک نیز جلو می افتد.

 

قابلیت فیس بوک انبوه کاربرانی است که در آن وجود دارند

دکتر حمید ضیائی پرور در رابطه با ماهیت فعالیت شبکه های اجتماعی به سینا پرس گفت: در شبکه های اجتماعی کاربران خودشان  تولید کننده هستند و معمولا چیزهایی که مطرح می کنند موضوعات روز وقابل توجه مردم است. دیدگاه های صریح مردم دراین باره مطرح می شود، در حالیکه رسانه های رسمی از انتشاردیدگاه‌های صریح مردم خودداری می کنند.

 وی ادامه داد: عوامل مختلفی  بر این موضوع دخیل هستند به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد در مورد معضل آلودگی هوا صحبت کند یا راهکار مورد نظر خود را ارایه بدهد دررسانه های ما جایگاهی ندارد. زیرا رسانه ها همگی سراغ شهردار تهران یا سازمان محیط زیست می روند و از مردم عادی در این باره هیچ نظری نمی پرسند اما در این باره شبکه های اجتماعی  پراز نظرات صریح مردم است. اگررسانه های رسمی بتوانند این نظرات را در قالب عکس، متن و… منتشر کنند به شبکه اجتماعی تبدیل می شوند.

این استاد دانشگاه افزود: دومین موضوع تعامل است که دربین مردم در شبکه اجتماعی مخصوصا فیس بوک روی می دهد وبه دلیل انبوه کاربران در این شبکه اجتماعی است که شما وقتی می خواهید یکی از دوستان را پیدا کنید و وقتی همه در آن مکان حضور دارند، شما هم تمایل پیدا می‌کنید در آن مکان حضور داشته باشید.

وی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: اما در رابطه با عضویت در یک سایت ایرانی وضع به گونه دیگری است، یعنی به دلیل کمبود کاربران سال‌ها طول می کشد که دوستان و اشخاص مورد نظر را در آنجا پیدا کرده و یا تمایل برای حضور داشته باشید.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: سومین موضوع پلتفرم بودن شبکه های اجتماعی جهانی نظیر فیس بوک است که اجازه می دهد هر نوع اپلیکیشن، نرم افزاری روی آن قرار بگیرد، بنابراین صفحه فیس بوک هر فرد مناسب با علایق و سلیقه‌های آن شخص، شخصی سازی می شود. همچنین جهانی بودن، پشتیبانی و فناوری های دیگر مثل ارتباط گرفتن با ایمیل شما، نرم افزارهای مختلف، قابلیت دیده شدن درموبایل یا تبلت در واقع باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.

این کارشناس تاکید کرد: فیس بوک پیشرفته ترین شبکه اجتماعی نیست، ما شبکه‌هایی داریم که از فیس بوک پیشرفته تر هستند ولی قابلیت فیس بوک انبوه کاربرانی است که در آن وجود دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا