کهکشان‌هایی که حاصل ادغام دو کهکشان هستند

 هنگامی که کهکشان‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند، منحرف می‌شوند و عجیب به نظر می‌رسند.

ستاره‌شناسان ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) در بررسی مشترکی، شش تصویر از ادغام‌های کهکشانی را که با تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) به ثبت رسیده‌اند، منتشر کردند.

در توضیح این پروژه آمده است: طی رویدادهای نادر ادغام، تغییرات چشمگیری در ظاهر و محتوای ستاره‌ای کهکشان‌ها رخ می‌دهد. این سامانه‌ها، آزمایشگاه‌های بسیار خوبی برای ردیابی تشکیل خوشه‌های ستاره‌ای تحت شرایط مفرط فیزیکی هستند.

شش برخوردی که در اینجا به نمایش درآمده‌اند، به پروژه هابل موسوم به "HiPEEC" تعلق دارند که برای درک بهتر تشکیل ستاره در این فضاهای کیهانی صورت می‌گیرد.

خوشه‌های متراکم ستارگان، به صورت چشمگیری در میان این کهکشان‌های در حال ادغام تشکیل می‌شوند. این خوشه‌های ستاره‌ای، بسیار درخشان هستند و شواهدی گویا را در مورد برخوردهای کیهانی که مدت‌ها پیش روی داده‌اند، ارائه می‌دهند.

پژوهشگران هابل در این مورد نوشته‌اند: حتی هنگامی که سامانه کهکشانی به مرحله آرام‌تری وارد می‌شود، این خوشه‌های بزرگ ستاره‌ای به عنوان شاهدان رویدادهای گذشته، در سرتاسر کهکشان خود خواهند درخشید.

کهکشان‌هایی را می‌بینیم که در اثر همین برخوردها به وجود آمده‌اند.کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۲۵۶" (NGC ۳۲۵۶) که حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

کهکشان "ان‌جی‌سی ۱۶۱۴" (NGC ۱۶۱۴) با بازوهای مارپیچی و یک دنباله مستقیم در قسمت بالا سمت راست.کهکشان "ان‌جی‌سی ۴۱۹۴"(NGC ۴۱۹۴) که نتیجه برخورد یک کهکشان بزرگ‌تر با یک کهکشان کوچک‌تر است.

به گفته ناسا و آژانس فضایی اروپا، کهکشان‌های "آی‌سی ۶۹۴" (IC ۶۹۴) و "ان‌جی‌سی ۳۶۹۰" (NGC ۳۶۹۰)، حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش از کنار یکدیگر عبور کردند و در نتیجه آن، انفجار شدیدی از تشکیل ستاره صورت گرفت.

به گفته ناسا، "ان‌جی‌سی ۶۰۵۲" (NGC ۶۰۵۲)، یک جفت کهکشان است و حدود ۲۳۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۴" (NGC ۳۴)، نتیجه برخورد دو کهکشان در چند میلیون سال پیش است.

منبع:ایسنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا