واگذاری سهام وزارت بهداشت در صندوق های پژوهش و فناوری

دکتر فرید نجفی در مراسم اختتامیه جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی گفت: سهام وزارت بهداشت در صندوق های پژوهش و فناوری کشور به دانشگاه های پیش رو داده می شود و رتبه های اول تا سوم در بین هر یک از تیپ های دانشگاهی درصدی از سهام را دریافت می کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به چالش های تحقیقات در حوزه علوم پزشکی گفت: تمام سازمان های بین المللی که بحث تحقیقات و فناوری را پیش می برند زیرساخت هایی را برای پژوهش الزامی می دانند. اولین زیرساخت فضای عمومی فرهنگ پژوهش است. ما فرهنگ غنی در این زمینه داریم و وقتی بالاترین مقام کشور یعنی رهبر معظم انقلاب بر گفتمان علمی تاکید دارند یعنی فرهنگ علم و پژوهش وجود دارد.

وی افزود: سیاست های تحقیقات و فناوری و ایجاد امید برای نسل جوان که وارد تحقیقات می شوند نیز ضروری است. دانشگاه ها در این زمینه رشد خوبی داشته اند تا حدی که همین اساتید نسلی را تربیت کردند که اکنون به تولید واکسن و کیت ها درباره کرونا مشغول اند.

نجفی افزود: جوانان باید فرصت داشته باشند تحقیقات را تمرین کنند. نباید با چماق تحقیقات کاربردی بر بدنه نحیف تحقیقات کوبیده شود.

وی با انتقاد از فراوانی مراکز آموزشی و پژوهشی و عدم همگرایی مراکز گفت: زیرساخت های سخت افزاری و اینکه کدام حیطه ها مزیت نسبی بسیار مهم است. تعدد مراکز آموزشی و تقسیم امکانات نحیف تحقیقات کشور مشکلاتی را ایجاد می کند و برای آینده کشور بهتر است که مراکز آموزشی تجمیع شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در پژوهش یکی از چالش ها، بحث سوء گیری محققان به سوی علایق شخصی است در حالی که با نگاه ملی باید به ماموریت های تحقیقاتی پرداخت.

وی افزود: مدیریت تحقیقات هم بسیار مهم است و باید میان اولویت ها و سیاست ها هماهنگی وجود داشته باشد. در کشور ما در سال های گذشته شبکه های تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی و زیرساخت های مهمی ایجاد شده است و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در کشور توسعه یافته اند.

نجفی اضافه کرد: ما در کشور 761 مرکز تحقیقات دولتی در علوم پزشکی داریم که در بسیاری از موارد فعالیت موازی انجام می دهند ضمن اینکه توزیع جغرافیایی آنها نامناسب است و نشان دهنده رشد آنها در مرکز کشور و مراکز استان ها دارد و همین مشکل در تامین بودجه تحقیقاتی این مراکز هم وجود دارد.

وی گفت: 24 شبکه تحقیقاتی داریم که در زمان همه گیری کرونا به کار وارد شدند اما کافی نیست. مراکز تحقیقاتی در بخش های مختلف بدون توجه به ماموریت ها شکل گرفته اند و باید آنها بازآرایش کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری پژوهش در کشور وجود دارد و خبره ها و محققان به راحتی می توانند شبکه ایجاد کنند و رسالت های ملی بر عهده بگیرند. در این راه می توان مراکز رشد را توسعه داد. تاکنون 89 مرکز رشد در علوم پزشکی ایجاد شده و سیاست ما این است که هیچ مخالفتی برای ایجاد مرکز رشد وجود ندارد. زیرا مرکز رشد مکمل زنجیره تحقیقات است.

وی از نامه حمایتی وزیر بهداشت از تاسیس پارک های فناوری خبر داد و گفت: برای تاسیس 12 پارک علم و فناوری در وزارت بهداشت مجوز داده شد.

نجفی اظهار داشت: دانشجویان و قشر جوان نباید از تحقیقات و فناوری ناامید شوند زیرا ناامیدی آنها به معنی مهاجرت آنها است.

وی با اشاره به سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی گفت: اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید ظرفیت مالی این کار را داشته باشیم. رژیم اشغالگر قدس 4 درصد و بعد از آن کره جنوبی نزدیک 4 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش اختصاص می دهند و سهم حدود 0.8 درصدی کشور ما زیبنده تحقیقات و جایگاه فعلی ما در دنیا نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت: حدود 209 ثبت (رجیستری) بیماری ها شکل گرفته است اما هنوز در وزارت بهداشت نتوانستیم مشکل دسترسی به داده های بیماری ها را برای محققان حل کنیم. به نظر می آیند این مشکل نرم افزاری و سیاستی است که باید حل شود.

وی گفت: به حداکثر رساندن بهره وری تحقیقات بسیار مهم است و اگر می خواهیم نظام تحقیقات را پیش ببریم باید ارتباط و شبکه داشته باشیم و ایزوله و مجزا نمی توانیم کار کنیم باید توجه در مطالعات بزرگ دنیا همانند کوهورت ها مشارکت داشته باشیم.

نجفی اضافه کرد: روند علمی ما روند بسیار امیدبخشی است و در خروجی ها مقاله ها از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم. در پزشکی بالینی بعد از ترکیه قرار داریم و در مقالات داغ 27 درصد از این تعداد سهم دانشگاه های علوم پزشکی است و 28 درصد مقالات پر استناد کشور در حوزه علوم پزشکی است.

وی تاکید کرد: از اخلاق در پژوهش غافل نبودیم و به طور جدی برخورد کردیم و تمام کمیته های اخلاق در پژوهش روزآمد شده اند و کارگروه ها تشکیل شده است. بحث تخلفات پژوهشی مسئله روز دنیا است و توجه به این قضایا برای ما مهم است. باید آمار مقالاتی که برگشت می خورد کاهش یابد چرا که روزی اولین کشور در این زمینه بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بخش فناوری ما روشن است هرچند در شاخص ابداعات و اختراعات رتبه خوبی نداریم اما باید به جوان بودن این حیطه توجه کنیم. از ابتدای کرونا 1400 شرکت دانش بنیان عصای دست ما بودند و اعضای هیات علمی و صادرات و تولیدات آنها رو به رشد بوده است.

وی با اشاره به راه آینده در تحقیقات علوم پزشکی گفت: ابتدا باید سهم 0.8 درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی اصلاح شود. حمایت از تحقیق و پژوهش نباید تنها در سخنرانی باشد. دانشگاه ها باید با شناخت مزیت نسبی چرخه دانش را تکمیل کنند. شبکه تحقیقاتی عمل گرا و ماموریت محور ایجاد شود و ارتباطات بین المللی به طور جد تقویت شود. نگاه سیاستگذاران باید تغییر کند.

نجفی گفت: در کشور با مضیقه هایی روبرو هستیم و باید با توجه به مزیت های هر دانشگاه نقسیم کار صورت گیرد و مشکلات کشور حل شود. رشد افسارگسیخته مراکز آموزشی و پژوهشی مهار شود و ماموریت گرایی اولویت باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا