مگالودون، کوسه ای که از درون شکم مادر درنده بود!

به گزارش سیناپرس، کوسه های مگالودون یا دندان گنده که بین 15 تا 3.6 میلیون سال پیش زندگی می کرده و دارای طولی حدود 5 متر بوده اند، دارای بزرگ ترین نوزادان در بین هم نوعان خود بوده و همین اندازه بزرگ باعث شده که این نوع کوسه در فیلم های علمی تخیلی نظیر «The Meg» حضور گسترده ای داشته باشد.

در یک تحقیق جالب، دانشمندانی از ایالات متحده دریافته اند که این کوسه نوزادانی بزرگ تر از اندازه اکثر انسان های بالغ با طول حدود 2 متر به دنیا می آورده است. آن ها همچنین متوجه شده اند که این نوزادان با خوردن تخم های تخلیه نشده در رحم که نوعی هم نوع خواری داخل رحمی بوده و به اووفاژی معروف است، این گونه بزرگ و حجیم می شده اند.

مجریان این تحقیق که از دانشگاه دی پائول شیکاگو و دانشگاه هایی در ایالت نیوجرسی بوده اند، می گویند: «رمزگشایی از پارامترهای رشد این گونه از کوسه ها به عنوان یکی از بزرگ ترین گوشتخوارانی که تاکنون بر روی زمین وجود داشته اند، اهمیت زیادی برای درک نقش گوشتخواران بزرگ در تکامل اکوسیستم های دریایی دارد».

به گزارش سیناپرس، «این کوسه با نام علمی اتودوس مگادولون، دارای یک فسیل غنی است، اما زیست شناسی آن را مانند بسیاری دیگر از کوسه های منقرض شده نمی توان به درستی درک کرد، چراکه این ماهی غضروفی در اصل فقط از دندان هایش شناخته می شود. با این وجود، برخی از بقایای مهره های غول پیکر آن نیز شناخته شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند».

محققان در این پژوهش، از تکنیک سی تی اسکن برای بررسی نوارهای رشد افزایشی سالانه در مهره های کوسه مگالودون که مشابه حلقه های سالانه درختان هستند، بهره برده اند. این مهره ها از موسسه علوم طبیعی سلطنتی بلژیک در بروکسل گرفته شده اند.

به گزارش سیناپرس، نکته جالب و مهم دیگری که در این تحقیق وجود دارد، آن است که محققان خاطرنشان کرده اند جنین های زودرس در این گروه از کوسه ها که لامنی فورم خوانده می شوند، در شکم مادر شروع به خوردن خواهران و برادران خود که هنوز در تخم قرار دارند می کنند. این موضوع باعث می شود که تنها چند جنین از این کوسه باقی بمانند که البته دارای جثه های بسیار بزرگی هستند. البته این اتفاق عجیب در نوعی از کوسه های امروزی که سندتایگر نامیده می شوند نیز دیده می شود.

مجریان این تحقیق اظهار داشته اند: «اگرچه کوسه مادر برای پرورش چنین جنین هایی باید هزینه زیادی را از نظر انرژی متحمل می شده، اما نوزادان تازه متولد شده او به دلیل حجم و اندازه بزرگ، از این مزیت برخوردار بوده اند که کمتر توسط دیگر شکارچیان از بین بروند».

یافته های این تحقیق که به روشن کردن زیست شناسی تولید مثل، رشد و نحوه زندگی کوسه مگالودون پرداخته است، در مجله بین المللی Historical Biology منتشر شده اند.