اشعه ضدعفونی کننده UV چگونه کرونا را از بین می برد؟

سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است که استفاده از نور UV در محیط و سطوحی که در معرض تماس بالایی هستند، می تواند آنها را به خوبی ضدعفونی کند.
به گزارش سیناپرس به نقل از rollingstone، درست است که استفاده از ماسک های صورت به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کمک زیادی می کند، اما با تداوم این ویروس در بیشتر کشورهای جهان، مردم به دنبال روش های دیگری هستند که به آنها در دور ماندن از ویروس کمک کند.
 از پوشش های کفش گرفته تا تصفیه کننده های هوا، تجهیزات و دستگاه های مختلفی برای ضدعفونی محیط و سطوح ابداع شده است. اما جدیدترین ابزارهای ضدعفونی، استفاده از ضدعفونی کننده های UV است. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، این منبع قدرتمند از نور UV به کاهش میکروب ها و باکتری های مضر و خطرناک روی سطوح کمک کرده و در ضدعفونی محیط های در معرض خطر آلودگی مؤثر عمل می کند.
به گزارش سیناپرساز کارگران گرفته تا نیروهای خدماتی بیمارستانی سال هاست از نور UV برای استریل کردن ابزارها و سطوح استفاده می کردند و حالا هم سازمان غذا و دارو اعلام کرده که انواعی از نور UV در برابر نابودی کروناویروس مؤثر عمل می کنند. اشعه UVC به ضدعفونی کننده هوا، آب و سطوح غیرقابل نفوذ شناخته می شود. این اشعه چند دهه است که به طور مؤثر برای کاهش گسترش باکتری هایی چون بیماری سل مورد استفاده قرار می گیرد.

این اشعه در حال حاضر نیز در غیرفعال کردن ویروس SARS-CoV-2 مؤثر عمل می کند. مطالعه درباره چگونگی اثر نور UV بر کووید- 19 هنوز ادامه دارد و محققان هشدار داده اند که چنانچه ویروس یا باکتری به طور مستقیم در معرض اشعه UVC قرار نگیرند، اشعه قادر به غیرفعال کردن آنها نیست. به عبارت دیگر، ویروس یا باکتری در صورت پوشیده شدن با گرد و غبار یا خاک یا حتی قرار گرفتن زیرایه تلفن، شیار یا شکستگی، غیرفعال نمی شوند.
به گزارش سیناپرس، محققان ضدعفونی کننده های UV را به عنوان روشی جایگزین برای ضدعفونی تلقی می کنند. کووید- 19 یک بیماری است و بیماری توسط اشعه UV از بین نمی رود بنابراین، این باور که ضدعفونی کننده های UV کووی- 19 را نابود می کنند، اشتباه است.
چگونه عمل می کند؟
بهترین ضدعفونی کننده های UV با استفاده از اشعه مستقیم نور UV برای نابودی میکروب ها و باکتری ها استفاده می کند. وقتی حرف از کروناویروس به میان می آید، محققان معتقدند که نور UV به سرعت پوشش بیرونی ویروس را نابود می کند و در مرحله بعدی، ویروس را غیرفعال می کند.
همان طور که گفته شد، مواد ضدعفونی UV تنها در تماس مستقیم با ویروس یا باکتری آنها را از بین می برد بنابراین، اشعه UVC تنها در صورتی ویروس را غیرفعال می کند که ویروس به طور مستقیم در معرض اشعه UV قرار گیرند. به گزارش سیناپرسهمچنین اثربخشی ضدعفونی کننده UV به دوز و مدت زمان استفاده از این دستگاه هم بستگی دارد. معمولا لامپ های UVC برای مصارف خانگی با دوز پایین در دسترس است بنابراین، مدت زمان طولانی موردنیاز است تا یک سطح برای غیرفعال کردن ویروس در معرض اشعه قرار گیرد.

مترجم:ندا اظهری