آلودگی هوا باعث افزایش کرونا و بیماری های ویروسی می شود

حسین سعیدی آلودگی هوا افزود: متأسفانه با سردتر شدن هوا معضل آلودگی و وارونگی هوا بیشتر نمود پیدا می کند.

وی افزود: آلودگی هوا اغلب آلاینده های مونوکسیدکربن، دی اکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد، نیتروژن، هیدروکربن های اروماتیک از طریق سوخت مواد سوختنی، سوخت ناسالم ماشین ها، کارخانجات و… حاصل می شود.

این پزشک عمومی و متخصص طب کار ادامه داد: بحث دیگر در آلودگی هوا، زیرمعلق ها و گرد و غبار است. این ذرات هرچه کوچکتر باشند یعنی پایین‌تر از دو و نیم میکرون، می‌توانند آسیب زایی و خطرات بیشتری به همراه داشته باشند.
وی افزود: آسیب های قلبی، عروقی، حساسیت‌های تنفسی در نتیجه آلودگی هوا می‌تواند تشدید شود، به ویژه در افرادی که حساس‌تر هستند از جمله کودکان زیر پنج سال، سالمندان بالای 56 سال، خانم‌های باردار و بیماران زمینه‌ای به ویژه افرادی که مشکلات ریوی و تنفسی دارند.

فعالیت فیزیکی را به حداقل برسانید

سعیدی تأکید کرد: در چنین شرایطی راهکارهای عملی برای کاهش آلودگی هوا نیاز به بحث‌های طولانی و هزینه‌های سنگین دارد اما بدون شک مهم‌ترین توصیه برای در امان ماندن از آسیب های آلودگی هوا به ویژه برای گروه‌های پرخطر، ماندن در خانه است. اگر افراد کار ضروری ندارند در خانه بمانند.

وی ادامه داد: اگر مجبور به فعالیت در بیرون از خانه هستند حتماً ماسک استفاده کنید و فعالیت‌های فیزیکی خود را حتی در خانه به حداقل برسانید. پیاده روی، ورزش و راه رفتن در فضای بیرون این روزها باعث می‌شود تنفس افزایش پیدا کرده و امکان جذب ذرات آلوده معلق در هوا در ریه فرد بیشتر شود.
این پزشک عمومی با بیان اینکه تغذیه سالم هم می‌تواند راهکاری کمک کننده برای در امان ماندن از ذرات آلوده هوا است، خاطرنشان کرد: موادغذایی های توصیه شده شاید به طور کامل از نظر علمی تحقیقات ثابت شده‌ای به همراه نداشته باشد اما استفاده از موادغذایی دارای آنتی اکسیدان، ویتامین های سی، ای و اِی توصیه می شود.

وی گفت: آنتی اکسیدان ها موادی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع تخریب سلولهای حیاتی بدن می شوند. منابع غذایی آنتی اکسیدان نظیر ویتامین E از جمله روغن آفتابگردان و سویا،جوانه گندم، روغن زیتون، انواع مغزها، ویتامین C شامل مرکبات، فلفل سبز، انواع کلم ها،گوجه فرنگی و ویتامینA همچون مواد غذایی حاوی کاروتن ها که پیش ساز ویتامین A هستند نظیر میوه های زرد و نارنجی (هویج،کدو حلوایی،اسفناج،گوجه فرنگی )که در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارند، هستند.

این پزشک عمومی تصریح کرد:مصرف مواد غذایی از جمله سلنیم، روی و منیزیم که در تقویت سیستم ایمنی و فعالیت آنزیمی بدن نقش دارند نیز توصیه می شود.
سعیدی درباره استفاده از لبنیات همچون شیر گفت: طبق نظراتی که وجود دارد، لبنیات از جمله شیر برای آلاینده هایی که دارای سرب هستند و از طریق گوارش جذب شود می‌تواند به نوعی دفع کننده این آلودگی ها باشد و سم زدایی کند.

آب بنوشید

وی با بیان اینکه تا می‌توانید مایعات مصرف کنید، تصریح کرد: مصرف مایعات به شدت می‌تواند در دفع مواد آلوده‌ای که جذب بدن شده کمک کننده باشد. پس مصرف آب را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید.
این متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی با اشاره به بحث تشدید کرونا در آلودگی هوا خاطرنشان کرد: در آلودگی و وارونگی هوا، جریان هوا به درستی اتفاق نمی افتد. شیوع ویروس کرونا در بخشی از شهرهای شمالی ایتالیا به خاطر صنعتی بودن این مناطق و آلودگی هوا بیشتر ریشه دوانده. به همین دلیل متخصصان طی مطالعاتی که در ارتباط با آلودگی هوا انجام داده و از این هوا نمونه گیری کرده اند، متوجه شدند، در هوای آلوده نمونه گیری شده، ذرات معلق ویروس کرونا که به ذرات آلودگی چسبیده‌اند به چشم می‌خورد و این تئوری مطرح است که این موضوع در شیوع و تشدید کرونا بی تأثیر نیست.

سعیدی خاطرنشان کرد: پس آلودگی هوا می‌تواند باعث تشدید کرونا و انواع بیماری ها و عفونت های ویروسی شود.
این پزشک عمومی گفت: در این شرایط بهتر است کمتر اجاق گاز روشن باشند. خانم‌های خانه کمتر از شوینده ها و به ویژه سفیدکننده ها که از خود کلر متساعد می‌کند و موجب تنگی نفس و التهاب می‌شود استفاده کنند.
وی افزود: استفاده از تصفیه کننده های هوا می‌تواند کمک کننده باشد به این شرط که فیلتر دستگاه به‌موقع تعویض شود.

منبع:ایرنا 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا