از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی امیرکبیر تجلیل شد

رییس بنیاد نخبگان استان البرز در مراسم آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی امیرکبیر با گرامیداشت یاد و خاطره امیرکبیر بزرگ افزود: این رویداد ملی به نام ایشان نامگذاری شده و در این جشنواره از افرادی که در مسیر ایشان گام بر می‌دارند، قدردانی خواهد شد.

محمد نبیونی اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر با موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارفرما محور به منزله بی‌توجهی محققان و پژوهشگران به حوزه‌های مرز دانش و کم اهمیت شمردن تلاش‌ها در این عرصه نیست.

وی با اشاره به طرح‌ها و تحقیقات دانشمندان و محققان برجسته در حوزه‎‌هایی که در زمان انجام تحقیق و پژوهش کاربردی برای آن متصور نبوده است؛ افزود: در یک نمونه تلاش چندین ساله دو دانشمند در مطالعه سیر تکامل و چرخه زندگی یک ریزموجود منجر به تحول و پایه مطالعات در حوزۀ پزشکی، شناخت و درمان بیماری سرطان شده است.

دکتر نبیونی تأکید کرد: در حوزه‌های مختلف علمی نباید حتماً تأکید صِرف، بر کاربردی و کارفرما محور بودن پایان‌نامه و رساله دکتری باشد و توقع داشته باشیم همه تحقیقات، همین امروز نتیجه بدهد.

دبیر علمی جشنواره ملی امیرکبیر در ادامه هدف از برگزاری این رویداد ملی را اقدام عملی مناسب برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه بیان داشت.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، یک نهاد ارزشی- انقلابی و از رویش های انقلاب اسلامی است افزود: به تعبیری هر وقت هرجا مشکلی جدی وجود داشته است، مجموعه جهاد دانشگاهی برای حل آن وارد میدان شده است.

وی با اشاره به نام مجموعه اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیان داشت: تمام موارد کارفرما محوری یعنی "بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی" در نام این نهاد گنجانده شده است و اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم به واسطۀ این چهار حوزه مجموعه اتاق بازگانی در جریان تمام دغدغه‌ها و مشکلات کشور در حوزه‌های مرتبط با کارفرمایان کشور است.

نبیونی بیان داشت: در راستای گام برداشتن و اجرای یک اقدام عملی برای ارتباط دانشگاه و صنعت (کارفرما) این دو نهاد در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا این اتفاق بزرگ، که دغدغه اصلی کشور در چند دهۀ اخیر است را به شکل پُر رنگ تر و عملی تر رغم بزنند.

وی اظهار داشت: در ابتدای کار به دلیل حجم بالای فعالیت‌ها مقرر شد به جز حوزۀ علوم پزشکی، فراخوان برای گروه‌های فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم انسانی و هنر در سطح ملی اعلام شود.

رییس بنیاد نخبگان استان البرز  تصریح کرد: با همه شرایط سخت یکسال گذشته به دلایل همه گیری و شیوع بیماری کرونا، استان البرز به عنوان برگزارکننده اولین جشنواره ملی امیرکبیر از بیش از 45 دانشگاه، مرکز علمی و پژوهشی در سراسر کشور پایان نامه ها و رساله‌ها را در حوزه‌های فوق با محوریت کاربردی کارفرمایی دریافت و مورد داوری قرار داده است.

محمد نبیونی عنوان کرد: در مجموع در حوزه فنی مهندسی تعداد 19، کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست تعداد 32، در حوزه علوم پایه تعداد 27، در حوزه علوم انسانی تعداد 19 و در حوزه هنر تعداد 3 پایان نامه و رساله دکتری توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شده است.

وی خاطر نشان کرد: پایان‌نامه‌های دریافت شده اساساً می‌بایست دارای شرط کاربردی کارفرمایی می‌بودند؛ یعنی علاوه بر کاربردی بودن حتماً کارفرمایی خارج از دانشگاه باید پایان نامه و رساله را مورد حمایت قرار داده باشد.

وی نتایج دبیرخانه علمی جشنواره را با نظر داوران به شرح ذیل اعلام کرد:

در گروه فنی مهندسی

در مقطع دکتری تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با عنوان رسالۀ "بررسی متغییرهای جوشکاری مقاومت بالا بر قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری لوله‌های فولادی کم آلیاژ" با کارفرمایی شرکت ساختمانی و مهندسی کوپله

در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با عنوان پایان‌نامه "مکان یابی بهینه همزمان ریکلوزر و سکشنالایزر در شبکه توزیع برق البرز با اعمال خطاهای ماندگار و گذرا" با کارفرمایی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز

در گروه کشاورزی منابع طبیعی

در مقطع دکتری تخصصی از دانشگاه تهران با عنوان رساله بررسی اثرات آبیاری با شیرابه زباله شهری بر ویژگی‌های زیستی و آناتومی چوب درختان صنوبر و زبان گنجشک به منظور کاربرد در گیاه پالایی با کارفرمایی شهرداری کرج

در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران با عنوان پایان‌نامه هتدوین مدل شبکه بیزین برای شبیه سازی و ارزیابی فرآیند تحویل و توزیع آب در کانال اصلی آبیاری با کارفرمایی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

در گروه علوم پایه

در مقطع دکتری تخصصی از دانشگاه علم و صنعت با عنوان رساله استحصال، مشخصه یابی و ارزیابی عملکرد نانو جاذب ها برپایه اکسید آلومینیوم از دراس ثانویه آلومینیوم با کارفرمایی شرکت فناور اریا آژند

در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه خوارزمی با عنوان پایان نامه کلونینگ و بیان ژن کدکننده‌ی نواحی آنتی ژنی پروتئین‌های ویروس بیماری تب برفکی با کارفرمایی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی

در گروه علوم انسانی

در مقطع دکتری تخصصی از دانشگاه علامه‌ طباطبایی با عنوان رساله تدوین مدل شایستگی کارکنان شهرداری کرج براساس عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی با کارفرمایی شهرداری کرج

در مقطع دکتری تخصصی از دانشگاه خوارزمی با عنوان رساله تبیین عدم انطباق فضایی کار و سکونت در منطقه 7 تهران با کارفرمایی مرکز مطالعات و برنامه‎‌ریزی شهری (شهرداری) تهران

رییس بنیاد نخبگان استان البرز  در پایان از همکاران اجرایی؛ روسای کارگروه‌های داوری و داوران و مجموع 29 دستگاه و نهاد استانی و ملی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی امیرکبیر با محوریت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی کارفرمایی، در روز شنبه 20 دی ماه 1399 با حضور مسوولان استانی و برگزیدگان جشنواره در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا