نجات ۲۰۳۹ نفر در اثر گازگرفتگی

مجتبی خالدی افزود: یکی از مشکلاتی که سالانه در حوزه سلامت با آن روبرو هستیم بحث مسمومیت با منو اکسید کربن به ویژه در ۶ ماهه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان است.

وی با ارائه گزارشی اجمالی از حوادث گازگرفتگی در هشت سال گذشته در کشور گفت: بیشترین مواردی که درمورد مسمومیت با منو اکسیدکربن شاهد آن بودیم در سال ۹۰، ۹۲ و ۹۵ ثبت و گزارش شده که بیشترین آنها مربوط به سال ۹۰ با ۹۶۵ نفر است، همچنین در سال ۹۸ متاسفانه ۷۸۴ نفر بر اثر گاز منو اکسید کربن فوت کرده اند و این جزو مواردی است که می توانیم جلوی آن را با آموزش های که در رسانه ها در حال ارائه و انجام است، بگیریم.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور توضیح داد: از ابتدای مهر ۹۹ که به صورت ویژه بحث مسمومیت با منو اکسیدکربن در کشور مورد ارزیابی قرار می گیرید سه هزار و ۷۰۸ نفر دچار مسمومیت با گاز گاز منو اکسید کربن شده اند که در خصوص مسمومین ما یک درصد نسبت به مدت زمان مشابه کاهش داشتیم اما متاسفانه در مورد فوتی ها هفت درصد نسبت به مدت زمان مشابه افزایش فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منو اکسید کربن داشته ایم که فوت ۱۸۵ نفر تاکنون ناشی از گاز منو اکسید کربن محرز شده است.

خالدی اضافه کرد: از سه هزار و ۷۰۸ نفر مسموم در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن ۲ هزار و ۳۹ نفر با آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی منتقل و نجات پیدا کردند و هزار و ۴۸۴ نفر نیز افرادی بودند که نیاز بود در محل حادثه اقدامات لازم مثل اکسیژن تراپی و سرم تراپی برای آنها انجام شود که خوشبختانه در محل حادثه درمان شدند و متاسفانه ۱۸۵ نفر هم جان خود را از دست دادند.

وی در خصوص بیشترین آمار مسمومین با گاز منواکسید کربن گفت: بیشترین موارد گاز گرفتگی در استان تهران با ۹۴۳ نفر، استان خراسان رضوی ۴۰۰، استان فارس ۲۸۱ نفر و استان البرز با ۲۶۶ نفر ثبت و گزارش شده و در خصوص آمار فوتی ها تهران همچنان رتبه نخست را با فوتی ۳۷ نفر، خراسان رضوی رتبه دوم را با فوتی ۱۹ نفر و استان آذربایجان شرقی رتبه سوم را با ۱۸ نفر فوتی در اختیار دارند و خوشبختانه در استان های اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد که استان های سردسیری هستند تعداد مسمومین با گاز منواکسید کربن بسیار پایین و در حدود ۵۰ نفر است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور، مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک ‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته را از دلایل عمده مسمومیت با گاز منواکسید کربن عنوان کرد.

خالدی اظهار داشت: در راستای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.

وی از نشانه‌ها و علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن را سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ ذکر کرد.

این مقام مسئول در سازمان اورژانس کشور، گفت: نخستین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچارمسمومیت با گاز منواکسیدکربن شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گاز گرفته را به پنجره نزدیک کنید.

وی ادامه داد: برای امدادرسانی به مسمومین ناشی از استنشاق گاز منو اکسید کربن بلافاصله دستمال مرطوبی را جلوی دهان و بینی‌ خود بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: سپس با سرعت منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرده و تا رسیدن تکنسین های اورژانس ۱۱۵ یا سایر نیروهای امدادرسان هیچگونه خوراکی یا نوشیدنی‌ به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی در فرد مصدوم بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باید به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب ‌دیدگان کمک کرد.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

منبع:ایرنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا