کارخانه‌های نوآوری شهر را هوشمند می‌کند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری یک ابتکار جدید در راستای توسعه زیست بوم نوآوری است و با اشاره به ادامه مستمر برنامه توسعه فضاهای نوآوری گفت: فضاهای نوآوری با سرمایه‌گذاری و حمایت جدی که به ویژه از سوی دولت انجام شده به طور چشمگیری گسترش یافته است اما وجه بارز کارخانه‌های نوآوری در این است که به دست بخش خصوصی توسعه می‌یابند و فضاهای لازم را برای تبدیل نوآوری به کسب و کار فراهم می‌کنند.

ستاری ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری را گامی روبه جلو در توسعه پایدار دانست و گفت: کارخانه‌های آلاینده، مونتاژکار و سنتی امروز جای خود را به نوآوری، طراحی و توسعه مرزهای فناوری داده‌اند. جای تبریک و قدردانی است که بخش خصوصی چنین فضای در خورتوجهی را به رونق و گسترش زیست‌بوم نوآوری اختصاص داده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، از رسیدن فضای فعالیت جوانان به بیش از ۳۰هزار متر مربع با اجرایی شدن کارخانه نوآوری آریا گفت و ادامه داد: با ایجاد این کارخانه نوآوری، چند هزار جوان خلاق و دانش آموخته فضایی برای کارو بسط دادن ایده‌های نوآورانه خود پیدا می‌کنند و با کسب‌وکارهای خود ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌، به یاری حل مشکلی از جامعه می‌آیند.

معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری از نزدیک شدن تهران به شهر هوشمند خبر داد و افزود: یکی از بخش‌های شهر هوشمند، ایجاد مراکز و بسترهایی است که جوانان بتوانند ایده‌هایشان را به شرکت تبدیل کنند. تحقق شهر هوشمند بیش از هرچیز، به یک زیست‌بوم نیاز دارد و پهنه‌های نوآوری این زیست بوم را کامل می‌کنند. کارخانه‌های نوآوری بخشی مهم و جدایی ناپذیر از این زبست‌بوم به شمار می‌روند که اکنون با ایجاد این کارخانه‌ها، تهران باز هم به تحقق شهری هوشمند نزدیک شده است.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به افزایش زیست‌بوم نوآوری تهران گفت و ادامه داد: با ایجاد و عملیاتی شدن کارخانه نوآوری آریا، ۱۵۰۰۰ مترمربع فضای قابل استفادهدر زمینی به مساحت حدودا ۳۰۰۰۰ مترمربع به زیست‌بوم نوآوری اضافه می‌شود.

صفاری‌نیا با بیان این‌که بیش از ۲۵هزار مرتبع در شعب پارک فناوری پردیس در اختیار کسب و کارهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و دیگر حلقه‌های زنجیره نوآوری قرار گرفته است، ادامه داد: نزدیک ۲۰۰ مجموعه در های وی و کارخانه نوآوری آزادی نزدیک به ۱۵۰ محصول و خدمت را ارائه می‌کنند و با پیوستن کارخانه نوآوری به این زیست‌بوم، ظرفیت تازه‌ای برای ارائه خدمات و محصولات فناورانه شکل می‌گیرد.

در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری، تفاهم‌نامه ایجاد کارخانه نوآوری آریا امضا شد. بر اساس این تفاهم‌‌نامه، فضای کارخانه پیشین شرکت آریا الکترونیک ایران بالغ بر ۳۰هزار متر مربع به کارخانه نوآوری بستری برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، صنایع خلاق، شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی اختصاص خواهد یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا