رأی اخیر دیوان عدالت در تضاد با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور ضمن انتقاد از رأی جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری، تاکید کرد: براساس رای این دیوان  "ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ مغایر با اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی است".

وی افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این رأی مخالف هستند چرا که این مصوبه دیوان عدالت اداری از مصادیق ورود به محتوای علمی است و در تضاد با مصوبات این شورا است.
 دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر این که مراجع قضایی فقط می‌توانند در تغییر شکلی برخی آیین نامه‌ها ورود کنند، تصریح کرد: قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور باید این موضوع را پیگیری کنند.

ضرورت ورود نکردن دیوان عدالت اداری به مباحث علمی

همچنین علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به جلسه اخیر وزارت بهداشت با دیوان عدالت اداری درمورد رأی‌های این دیوان در مباحث علمی و تخصصی اشاره کرد و گفت: در این جلسه، دیوان عدالت اداری بر ورود نکردن خود به مباحث محتوایی و  رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه تأکید شد دیوان عدالت اداری بر رسیدگی شکلی به آیین نامه‌ها تأکید دارد و در مباحث محتوایی ورود نمی کند.

 دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر این که برخی رأی‌های دیوان عدالت اداری آسیب به دانشگاه و علم وارد می‌کند، افزود: مقرر شده است طی جلسه دیگری با دیوان عدالت اداری مواردی را که این دیوان ورود محتوایی به مصوبات و آیین‌نامه‌های علمی و دانشگاهی داشت، بررسی شود.

جزییات رأی دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری هفته گذشته شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه را خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.

دیوان عدالت اداری اعلام کرد: به دنبال شکایت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و درخواست تقاضای ابطال ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴، در خصوص این  که "دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله با تایید استاد راهنما مجاز است در حضور داوران از رساله خود دفاع کند" هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با این استدلال که بند ۴ قسمت (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب سال ۱۳۸۳یکی از وظایف و اختیارات وزارت علوم را  تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی و رعایت اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی قرار داده، و ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ مغایر با اصول انعطاف، پویایی رقابت و نوآوری علمی می باشد، چرا که از یک سو صرف پذیرش مقاله و صدور گواهی پذیرش مقاله به امضای سردبیر مجله علمی – پژوهشی مبین احراز اوصاف علمی بودن مقاله نگارش شده می باشد و از سوی دیگر چاپ مقاله جزء مصادیق معیارها و استانداردهای علمی نیز نمی باشد و همین طور طولانی بودن فرآیند چاپ مقالات و الزام آنها به چاپ مقاله به صورت مطلق و بدون وجه به شیوه مدیریت حاکم بر مجلات علمی – پژوهشی موجب اضرار به منافع عموم دانشجویان می باشد، با اکثریت  آرا ماده ۱۹ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴ را قابل ابطال دانست و مقرر کرد: صرف ارایه گواهی پذیرش مقاله در نشریات علمی – پژوهشی برای مجاز شدن دانشجوی دوره دکتری برای دفاع از پایان نامه خود کفایت می‌کند.

تصویب تغییر روش پذیرش دانشجوی پزشکی

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: ۱۵ جلسه کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی سیاست‌های پیشنهادی برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش اختصاص داشت. برای ارایه سیاست‌های پیشنهادی ساماندهی نظام سنجش و پذیرش به گزارش توجیهی و ارایه گزارش فرآیندی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: سه روش سنجش و پذیرش برای پذیرش پزشکی در دنیا وجود دارد که شامل پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته بدون لیسانس، پذیرش دکتری حرفه‌ای پیوسته با لیسانس و پذیرش دکتری حرفه‌ای غیر پیوسته است؛ یعنی در این روش متقاضی بعد از لیسانس برای پزشکی پذیرش می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور، منطقی نیست و با تقاضای زیادی که برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد، قبول نشدن در این رشته‌ها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکست‌خورده در کشور شده است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستاد نقشه جامع علمی کشور باید به صورت جدی موضوع ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های سایر علوم را پیگیری کند چرا که جداسازی این دانشگاه‌ها از یکدیگر موجب استفاده بهینه نشدن از ظرفیت‌های رشته‌ای و برخوردار نشدن از حوزه‌های بین رشته‌ای همچنین تضعیف توان دانشگاهی در سطح جهانی می‌شود.

وی با بیان این که جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم منجر به کم‌رنگ شدن ارتباط و گره خوردن رشته‌ها با یکدیگر شده است، اظهار داشت: جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم بر افت رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کشور تأثیرگذار بوده است.

بعد از بحث و بررسی اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور درخصوص دستور اول جلسه، سیاست پیشنهادی مبنی بر این که «درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های برتر از مقطع کارشناسی وارد رشته‌های پزشکی شوند» با موافقت اعضا تصویب شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا