چرا سهم اقتصاد دانش‌بنیان کمتر از یک درصد اقتصاد کشور است؟

علی رجب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است، این بدان معناست که این حوزه نیاز به تقویت بیشتری دارد. در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر اینکه نیاز به توسعه سخت‌افزاری مانند ایجاد مراکز تولید اقتصاد دانش‌بنیان داریم، در حوزه نرم‌افزاری نیز نیاز به اصلاحات هست و باید فرآیندها و قوانین حمایتی تقویت و ایرادات آسیب‌شناسی شود و در راستای بهبود گام برداریم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان  بسیار مهم است، تشریح کرد: این فرهنگ به معنای استفاده از دانش در حرکت اقتصادی و تمامی حرکات کشور است؛ این فرهنگ باید در مردم نهادینه شود و برای این امر نیاز داریم از سنین نوجوانی نسبت به نهادینه‌سازی این فرهنگ اقدام کنیم تا در تمامی کارها از جمله کارهای اقتصادی توجه به علم و دانش را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین تصریح کرد: یکی از ضعف‌های اصلی این است که در جایگاه مدیریتی کشور از نخبگان کمتر استفاده می‌شود، امروز ما در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از افراد نخبه استفاده نمی‌کنیم و منجر به این می‌شود که یا قوانین درست نداشته باشیم و یا اینکه قوانین درست نیز در عرصه اجرا در بدنه مدیران میانی کشور به نحو احسن اجرایی نشود. چون از افراد دارای صلاحیت کافی و نخبگی لازم برای اجرای این‌گونه قوانین بهره نمی‌بریم این امر می‌تواند روی توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشد.

وی عنوان کرد: سیستم آموزشی کشور بی‌نقص نیست ولی همین سیستم آموزشی ما خروجی خوبی دارد و وقتی دانش‌آموختگان به کشورهای پیشرفته می‌روند بازدهی خوبی دارند و می‌توانند مفید واقع شوند.

رجب‌پور تشریح کرد: متأسفانه در داخل کشور استفاده خوبی از خروجی‌های نظام آموزشی کشور نمی‌شود برای این ۲ راه‌حل وجود دارد؛ یک راه این است که صنعت و اقتصاد کشور باید خودش را اصلاح کنند تا از این خروجی نظام آموزشی کشور استفاده مطلوب داشته باشند و راه حل دوم این است که دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی خود را با شرایط فعلی کشور تنظیم کنند، در همین راستا امروزه می‌بینید که تغییرات جدی در سرفصل‌های آموزشی کشور در حال شکل‌گیری است و یکی از آن‌ها دوره‌های تکمیلی مهارتی در کنار سرفصل دروس دانشجویان است.

وی بیان کرد: وقتی دانشجویان وارد سیستم صنعت می‌شوند این سیستم باید اجازه دهد که دانشجویان از دانش خود در آن سیستم استفاده کنند ولی این اتفاق نمی‌افتد.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین با بیان اینکه در این سال‌ها آموزش‌عالی با ایجاد پارک‌های علم و فناوری خودش را با بخش اقتصادی هماهنگ کرده است، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دانشگاه آغاز به کار کردند تا فارغ التحصیل دانشگاهی بعد از تحصیل در آن شرکت‌ها مشغول به کار شود و در نهایت شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان به صنایع بزرگ متصل شوند.

رجب‌پور یادآور شد: رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان دارند و تعیین‌کننده بسیاری از معادلات عرصه اقتصادی و فرهنگی کشور هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا