ابداع روش درمانی برای بازگرداندن حس بویایی پس از کرونا

به گزارش سیناپرس، از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ است که می تواند در بسیاری از مبتلایان به این بیماری بروز کند. در برخی از بیماران نیز این علائم با مشکلات گوارشی همراه می شود که می تواند علائم آگاهی دهنده اولیه برای ابتلا به این بیماری باشد.

بنابراین افرادی که حس بویایی و چشایی خود را از دست می دهند بهتر است خود را قرنطینه کرده تا از شیوع آن به دیگران جلوگیری کنند. البته لازم به توضیح است که از دست دادن حس بویایی می تواند نشان دهنده سایر مشکلات سلامتی نیز باشد. آنوسمیا، اصطلاحی که برای از دست دادن حس بویایی استفاده می شود، می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد.

به گزارش سیناپرس، طی ماه های گذشته بسیاری از افراد در گوشه و کنار جهان به کرونا مبتلا شده و بسیاری از آن ها تجربه از دست دادن حس بویایی و چشایی خود را دارند. به تازگی یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در دانشگاه مک گیل کانادا روشی را ابداع کرده است که به کمک آن می توان حس بویایی و چشایی از دست رفته در بیماران کرونایی را بازگرداند.

دکتر مارک توفیک (Marc Tewfik) پژوهشگر MUHC در مطالعات خود دریافت بیشتر افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند، اندکی پس از پایان بیماری قادر به بازیابی این حواس خود خواهند بود اما برای بیست درصد افراد این اتفاق نیفتاده و آن ها قادر به بوئیدن و چشیدن نیستند.

به گزارش سیناپرس، وی در این رابطه اعلام کرد: اگر بیماران به طور کامل بهبود پیدا نکرده و حواسشان را بازیابی نکنند، اتفاق بسیار بدی برایشان خواهد افتاد زیرا لذت نوشیدن و چشیدن مزه غذاها کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بیشتری در آینده ایجاد می کند. حس بویایی در واقع یك سیستم هشدار دهنده برای پستانداران و انسان هاست. اگر هیچ حس بویایی نداشته باشید ، ممکن است نتوانید بسیاری از خطرات مثل سوختن جایی  یا فاسد بودن یک ماده غذایی را تشخیص دهید.

راهکار این پژوهشگر دانشگاه مک گیل برای بازیابی حس بویایی بسیار ساده و کاربردی است و می تواند به آهستگی روند بازگشت حس بویایی در بیماران را تسریع کند. بر این اساس توصیه می شود پنج شیشه خالی را از موادی با رایحه ای تند مانند دانه قهوه، دارچین، میخک، ادویه جات و … پر کرده و در طول روز به طور مکرر آن ها را در ساعات مختلف بو کنید.

بررسی های انجام شده نشان می دهد تکرار این کار برای مدت زمان سه ماه می تواند تاثیری مناسب در بازیابی حس از دست رفته داشته باشد. به اعتقاد پژوهشگران این عمل و تکرار مداوم آن می تواند سلول های عصبی بینی را تحریک و مجددا فعال کند.

به خاطر داشته باشید که از دست دادن حس بویایی منحصر به کووید ۱۹ نبوده و  فردی که از آنفولانزا رنج می برد همچنین می تواند حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد.به گزارش سیناپرس، در کنار آنفولانزا و کووید ۱۹، بیماری هایی چون رینیت، سینوزیت، تومورهای مغزی، اسهال و بسیاری از بیماری های دیگر نیز این علائم را بروز می دهند. از این رو ، این پدیده یک علامت رایج برای ویروس های تنفسی است و فقط ویژه ویروس کرونا نیست.

در این صورت اگر از بین رفتن حس بویایی تنها علامتی است که دارید، باید بدانید که سایر شرایط سلامتی نیز ممکن است باعث بروز این علامت شود. بنابراین، بهتر است آن را با پزشک خود در میان گذاشته و خود را قرنطینه کنید. انجام آزمایش کرونا نیز گزینه مناسبی برای اطمینان از ابتلا به این بیماری است. در ضمن می توانید به دنبال علائم دیگر بیماری کرونا مانند تغییر سطح اکسیژن و بالا رفتن دمای بدن خود باشید.

در خاتمه گفتنی است پژوهشگران توصیه می کنند برای این تمرین به هیچ عنوان از مواد شیمیایی دارای رایحه تند استفاده نکرده و صرفا از مواد طبیعی و گیاهی موجود در آشپزخانه بهره ببرید.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا