قوی ترین چسب موجود در طبیعت چیست ؟

همه ما در طول زندگی روزمره خود به روش های مختلفی با انواع چسب و رزین سر و کار داریم و طبیعتاً بیشتر چسب هایی که می شناسیم شامل چسب های شیمیایی و مصنوعی هستند. در این میان اما برخی مواد طبیعی وجود دارند که به طور سنتی در طول تاریخ  از آن ها برای ساخت چسب استفاده می شد. به گزارش سیناپرس،این چسب ها در گروه چسب های پایه گیاهی و حیوانی هستند که یا از صمغ و شیره گیاهان تهیه شده یا از عصاره استخوان و بافت های حیوانی به وجود می آیند و برخی از این چسب ها نیز می تواند بر پایه هر دوی این موارد باشد.

در این میان چسب هایی مانند سریشم از جمله مشهور ترین چسب های طبیعی به شمار می روند که قطعا از آن ها نمی توان انتظار قدرت چسبندگی زیادی را داشت. نکته جالب توجه این است که در طبیعت چسب هایی وجود دارد که قدرت چسبندگی آن ها از چسب های رایج در بازار بسیار قوی تر بوده و استحکام بیشتری دارند.

به گزارش سیناپرس،بررسی های پژوهشگران نشان می دهد قوی ترین چسب طبیعی جهان توسط نوعی باکتری تولید می شود. این باکتری که دارای نام علمی Caulobacter crescentus است، از انواع باکتری های بی خطر و غیر مضر طبقه بندی شده و در آب های شیرین طبیعی و حتی لوله های آب شهری زندگی می کنند.

ساختار خاص این باکتری که در تصویر مشاهده می کنید به نوع خاصی است که در آن ساقه هایی ویژه دیده می شود که قادر به تولید چسبی بسیار قدرتمند است. این چسب که در بخش نوک این ساقه ها ساخته می شوند از قندهای گلوکز ، مانوز و گزیلوز تولید شده و به این باکتری اجازه می دهد از داخل آب به سطوح مختلفی بچسبد.

طبق اندازه گیری های محققان آمریکایی ، فقط یک سانتی متر مربع از این چسب طبیعی می تواند وزنی برابر با  680 کیلوگرم  را به یک سطح خیس و مرطوب بچسباند. برای درک بهتر این قدرت خارق العاده چسبندگی می توان تصور کرد که شما با یک قطره از این چسب می توانید یک گاو بالغ را از سقف آویزان نگهدارید.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا