اولویت اصلی بنگاه های اقتصادی دستیابی به فناوری های روز است

عبدالکریم رجبی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر  ضرورت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان گفت: کشور ما در حوزه علم و دانش جزو کشورهای مهم منطقه است و اهدافی که 15 سال پیش مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت علم به ویژه در زمینه فعالیت های دانش بنیان ترسیم کردند، الان به بار نشسته است. ما باید از این پیشرفت های علمی در حوزه اقتصاد استفاده کنیم. یکی از راه ها آن است که از شرکت ها و افرادی که می توانند در این بخش فعالیت کنند، حمایت مالی به عمل آید. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارهای خوبی انجام می دهد اما به نظر می رسد که کافی نباشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید تولید محصولات دانش بنیان را به تولید انبوه برسانیم. در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. همچنین می بایست مشوق هایی برای صادرکنندگان این محصولات در نظر گرفته شود و سیستم های بازاریابی مناسبی راه اندازی شود. این موضوع هم می تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند و هم در بحث اشتغال و ایجاد انگیزه برای پیشرفت علم و فناوری در کشور قدم های مثبتی بردارد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: بنگاه های بزرگ اقتصادی برای ورود به عرصه دانش بنیان حتما می بایست به تکنولوژی مجهز باشند. تکنولوژی هم از طریق مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان که الحمدالله در اغلب استان ها استقرار پیدا کرده، میسر است. بنگاه های بزرگ حتما باید در این حوزه سرمایه گذاری کنند که هم باعث افزایش سوددهی این بنگاه ها در آینده می شود و هم محصولاتشان را به روز و قابل رقابت با تولیدات خارجی می کند.

رجبی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از مراکزی هستند که در این حوزه می توانند نقش مهمی ایفا کنند و بنگاه های اقتصادی هرچه خود را به علم روز مجهز کنند و با دانشگاه ها ارتباط برقرار نمایند و تعامل داشته باشند، در تولیدات خودشان به پیشرفت دست پیدا می کنند. الان بازار، بازار رقابت است. ما هرچه از نظر تکنولوژی عقب بیفتیم، شرکت ها و کارخانه های ما از دور رقابت برای تولید اجناس و کالاهای جدید خارج می شوند. به همین دلیل اولویت اصلی مدیران بنگاه های اقتصادی می بایست ارتباط با مراکز دانش بنیان، دانشگاه ها و استفاده از فناوری های روز باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان چقدر می تواند در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی موثر باشد؟ تصریح کرد: یکی از معضلات اصلی کشور ما بیکاری است. ما الان چند میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار داریم. گسترش مراکز دانش بنیان هم برای ایجاد انگیزه در این فارغ التحصیلان موثر است و هم می تواند اشتغالی را در کشور ایجاد کند. برای ایجاد اشتغال هر نفر به صورت معمولی، حدود یک و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است ولی در اقتصاد دانش بنیان هر شغل با 150 میلیون تومان سرمایه ایجاد می شود. پس شکل گیری اقتصاد دانش بنیان هم برای ایجاد اشتغال مفید است و هم می تواند به تولید کالاهای باکیفیت و رقابت پذیر کمک کند و هم می تواند به رونق اقتصادی در کشور منجر شود.            

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا