توسعه دوره پسادکتری در کنار مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

محسن شریفی در گفتگو با ایرنا درباره پذیرش پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه ها، افزود: به منظور تقویت دوره پسادکتری در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، آیین نامه پسادکتری به دانشگاه ها ابلاغ شد. در گذشته دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بر اساس آیین نامه های داخلی، توانمندی و پروژه ای که داشتند نسبت به جذب پژوهشگران پسادکتری اقدام می کردند.

وی ادامه داد: یکپارچه سازی و وحدت رویه در دانشگاه ها، نظارت وزارت علوم بر آمار و ارقام دوره های پسادکتری و پژوهشگران، حمایت از این دوره ها و کمک به اعتبارات دانشگاه ها برای جذب این دوره از دلایل ابلاغ آیین نامه یاد شده به دانشگاه ها است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه دوره پسادکتری همیشه مورد توجه این وزارتخانه است، اظهار داشت: یکی از اهداف وزارت علوم، توسعه هر چه بیشتر دوره های پسادکتری نسبت به گذشته است. به همین دلیل علاوه بر اقداماتی که دانشگاه ها انجام داده اند، وزارت علوم نقش بیشتری در این زمینه بر عهده می گیرد. وزارت علوم بر این باور است دوره های تحصیلات تکمیلی رکن اصلی انجام پژوهش در دانشگاه هستند و دوره پسادکتری با اهمیت این مقاطع برابری می کند.

شریفی خاطرنشان کرد: پژوهشگران پسادکتری کارهای کاربردی بیشتری انجام می دهند، نیازهای کشور را می شناسند و بهتر می توانند به اعضای هیأت علمی کمک کنند. توسعه این دوره در کنار مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان سه رکن اصلی اجرای پروژه های کاربردی شناخته می شود.

وی گفت: بخشی از احصای نیازهای کشور بر عهده دانشگاه ها قرار دارد، اما شناسایی سایر نیازها در دیگر بخش ها بر عهده دستگاه های متولی است که باید به حل مسائل حوزه خود بپردازد. اگر نیاز به کار پژوهشی در این دستگاه ها وجود دارد، باید نیاز پژوهشی خود را در گروه های مطالعاتی شان احصا کنند و این نیازها را با دانشگاه ها و مراکز آموزشی در میان بگذارند.

شریفی درباره قدم دیگر آیین نامه پذیرش پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه ها تصریح کرد: قدم دیگر، ترغیب اعضای هیأت علمی برای تعریف پروژه های تقاضامحور کشور است. دانشگاه ها با بسترسازی برای اعضای هیأت علمی، این پروژه ها را به سمت نیازهای کشور، سازمان ها و دستگاه ها سوق می دهند. بخشی از متمرکز شدن پژوهش دانشگاهی بر نیازهای کشور، بر عهده دانشگاه ها و بخش عمده ای از آن هم نیازهای سازمان ها است؛ اگر این ۲ در کنار هم قرار گیرند، زنجیره پژوهش به سمت تقاضا محوری و کار کاربردی پیش می رود.

نگارش مقاله در دفاع دکتری حذف نشده است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم در ادامه این گفت و گو با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در خصوص حذف چاپ مقاله در پایان نامه های دکتری، خاطرنشان کرد: در آیین نامه دکتری که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم تصویب و ابلاغ شده است، بندی به نام چاپ مقاله برای کفایت دستاورد وجود دارد. بر اساس رای دیوان عدالت اداری، فقط پذیرش مقاله کفایت می کند و نوشتن مقاله حذف نشده است، بلکه چاپ آن حذف شد.

وی یکی از دلایل صدور رأی دیوان عدالت اداری را مطرح کرد و اظهار داشت: طولانی شدن مدت زمان چاپ مقاله شاید یکی از دلایل صدور این رأی دیوان عدالت اداری است.

در هفته ای که گذشت، هیات عمومی دیوان عدالت اداری شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.

برخورد وزارت علوم با نشریات علمی متخلف

شریفی همچنین درباره برخورد با نشریات متخلف علمی که از وزارت علوم مجوز دارند، تاکید کرد: نشریات علمی که ضعیف عمل کرده، تخلف کنند، فرآیند داوری آنها غیرمتعارف و عجولانه باشد یا از کیفیت لازم برخوردار نباشند، از فرآیند ارزیابی وزارت علوم و فهرست نشریات علمی این وزارتخانه خارج می شوند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درباره نشریاتی که برای چاپ مقاله از دانشجویان پول دریافت می کنند، اظهار داشت: بر اساس گزارش های دریافت شده، برخی از نشریات علمی از صاحبان مقاله ها مبالغی غیر متعارف دریافت می کند که وزارت علوم در حال پیگیری جدی این موضوع است.

وی تاکید کرد: در صورتی که نشریات علمی به این روند ادامه دهند تا پایان امسال برخورد جدی با آنها صورت می گیرد.

شریفی از شناسایی این نشریات خبر داد و گفت: برای برخورد با این نشریات بر اساس شواهد و مدارک عمل خواهیم کرد، اما پیش از برخورد، اولتیماتوم کتبی به آنها داده شد که امید است با اولتیماتوم این روند ادامه نیابد.

وی در خصوص واکنش وزارت علوم به این گونه نشریات خاطرنشان کرد:  اعتبار علمی این گونه نشریات لغو می شود. در مرحله بعد، پیگیری ها برای بازگرداندن حق و حقوق نویسندگان مقالات است و این نشریات باید پول های دریافت شده را بازگردانند.

وزارت علوم هزار و ۳۶۰ نشریه علمی دارد که هر سال رتبه بندی و ارزیابی نشریات را انجام می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا