تولید ژلاتین کاربردی در صنعت غذا و پزشکی از ضایعات ماهی

میلاد زعفرانی تبریزی دانشجوی دکتری رشته فرآوری محصولات شیلاتی و مجری طرح «تولید ژلاتین از ضایعات ماهی» در گفتگو با مهر اظهار داشت: ما توانستیم از پسماند ماهی، ژلاتین‌های باکیفیت ایرانی را تولید کنیم.

وی گفت: این پروژه با استخراج ۷ نوع پسماند ماهی یک شرکت تولید کننده تن ماهی همچون پوست، فلس سر و… پیش رفته است.

به گفته زعفرانی، ژلاتینی که از این ضایعات به تولید رسیده دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی است.

وی با بیان اینکه تاکنون توانستیم از ضایعات ماهی خاویار، فیل ماهی و چند نوع ماهی دیگر طی پروتکل‌هایی ۴ نوع ژلاتین تولید کنیم، گفت: نتایج تحقیقات را به آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست ارائه دادیم و تاییدیه ۳ ژلاتین مطابق با کد استاندارد سازمان ملی استاندارد دریافت کردیم.

زعفرانی با بیان اینکه عمده مصرف ژلاتین کشور ما در صنایع غذایی و پزشکی است، گفت: این ژلاتین‌ها در صنایع غذایی (کیک، دسر و پاستیل و…) و صنایع پزشکی (برای ساخت کپسول و پوکه‌های ژلاتینی، زخم پوش‌ها) کاربرد فراوانی دارد.

به گفته این محقق، همچنین می‌توان از این ژلاتین با توجه به خاصیت پروتئینی و آنتی باکتریالی در زخم پوش‌ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۵ هزار تن واردات ژلاتین داشتیم، گفت: با اجرای این پروژه می‌توان از واردات ژلاتین به صورت جدی جلوگیری کرد.

زعفرانی خاطر نشان کرد: درصدد هستیم با تولید این ژلاتین‌ها در کارخانه‌های تولید تن ماهی از واردات ژلاتین جلوگیری به عمل آوریم.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که علاوه بر استخراج ژلاتین از ضایعات ماهی می‌توان از پسماندی که باقی می‌ماند مجدداً استفاده کرد و به عنوان غذای دام و طیور از آن‌ها بهره برد.

این محقق اضافه کرد: در واقع از ضایعات ماهی ژلاتین و از پسماند پروسه تولید ژلاتین در صنعت غذام دام و طیور بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه ما در ایران شرکت های زیادی داریم که تن ماهی تولید و صادر می‌کنند، گفت: پسماند این کارخانه‌ها با توجه به اینکه فضا و امکانات ندارند معدوم می‌شود بنابراین استفاده از این ضایعات به صرفه و کاربردی است.

به گفته زعفرانی، با توجه به اینکه این طرح توجیه پذیری اقتصادی بالایی داشت از این رو درصدد برآمدیم تا پروژه را در یک شرکت اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح از طرح‌های مورد حمایت ستاد توسعه زیست فناوری است، عنوان کرد: همچنین توانستیم با تأیید ستاد زیست فناوری با یک شرکت تولید کننده تن ماهی مذاکراتی برای تولید ژلاتین از ضایعات ماهی داشته باشیم.

این محقق گفت: اگر تمام پسماند شرکت های تولید تن ماهی جمع آوری شود می‌توان طی دوسال، از نصف واردات ژلاتین به کشور جلوگیری کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا