هیچ ماده غذایی نمی‌تواند مانع پیری شود

بر این اساس این روزها شاهد تبلیغاتی از این دست هستیم که با مصرف فلان ماده غذایی روند پیری خود را به تعویق بیندازید یا با مصرف فلان مکمل غذایی حاوی آنتی اکسیدانها جوان بمانید.پرسش مهم این است که نقش تغذیه در روند تکامل زندگی زیستی انسان تا چه میزان پررنگ است ؟وآیامی‌توان با مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان جوانی را حفظ کرد ؟

 

دکتر محمدرضا وفا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه به سیناپرس گفت: اینکه بگوییم تغذیه به افراد کمک می‌کند تا جوان بمانند تعبیرصحیحی از این علم نیست.بلکه تعریف صحیح آن این است که می‌توان با تغذیه سالم کمک کرد تا فرایند پیری و اختلالات سلولی کند شده و دیرتر اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر تغذیه می‌تواند در کنار عوامل محیطی به کند شدن فرایندهای آسیب زا در سلول کمک کند لیکن به لحاظ بیولوژیکی فرایند پیری قطعا با افزایش سن  در تمام سلولهای بدن اتفاق می‌افتد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: برای کند کردن روند پیری در درجه اول باید مطمئن شویم که در طی روز از تمام گروههای غذایی در تغذیه خود استفاده کرده‌ایم. اگر در طی روز حتی یک یا دو ماده غذایی را که برای سلامت بدن ضرورت دارد در رژیم غذایی مان استفاده نکنیم در واقع نه تنها بدن خود را دچار کمبود  کرده ایم بلکه کمک زیادی به آسیب سلولی زود رس کرده‌ایم . نکته دوم اینکه ضروری است غذاهایی که افراد روزانه مصرف میکنند به لحاظ کیفیت به بهترین شکل باشند؛به اصطلاح ساده تر تازه وسالم باشند و به عبارتی هر اندازه بر روی ماده غذایی فرایند ماندگاری انجام شود کهنه تر شده و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. نکته سوم گزینش غذایی است بطوریکه هر فرد قادر است ماده غذایی خاصی  را براساس ذائقه و سلامت خود استفاده کند.بطور مثال در گروه نان وغلات شما مختارهستید که کدام یک ازانواع نان را انتخاب و میل کنید. بر این اساس نوع انتخاب شما در گروه های غذایی بر روی سلامت و کنترل فرایند پیری می‌تواند تأثیرگذار باشد. بطور مثال در گروه شیر ولبنیات یک فرد بالغ بر اساس انتخاب خود می‌تواند شیر ولبنیات پرچرب یا کم چرب استفاده کند. این انتخابهای غذایی بر روی سلامت، آسیبهای سلولی و التهابات سلولی که مهمترین عوامل پیری سلولی هستند نقش دارد. در کنار این موارد عواملی چون شیوه زندگی سالم مانند فعالیت فیزیکی،انجام یک ورزش مفرح ،پرهیز از عوامل آسیب رسان مانند دود سیگار و آلاینده ها و دوری از استرس می‌توانند فرد را از ابتلا به پیری زودرس دور نگاه دارند.

وی درخصوص مصرف مکملهای غذایی و ویتامینها به منظور مقابله با پیری افزود: این روزها شاهد تبلیغات وسیع مکمل های غذایی هستیم که فروشندگان آنها اغلب مدعی هستند که این مکمل ها  اکسیر جوانی بوده و از پیری جلوگیری می‌کنند. واقعیت چنین است که ما دردانش تغذیه معتقد هستیم که تمام افراد بالغ بهتر است که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف مواد غذایی جذب کنند و اگر اصول اولیه مصرف را که مبتنی بر مصرف غذاهای سالم ومتنوع است در تغذیه فرد رعایت شود به هیچ وجه فرد نیاز به مصرف مکمل ندارد. مگر اینکه بنا بر دلایل و بیماری های خاصی فرد مجبور باشد برای تکمیل ارزش غذایی خود از این مکملها استفاده کند. اینکه مکمل خاصی قادر به حفظ جوانی به صورت معجزه آسا باشد به هیچ وجه صحت ندارد.

دکتر وفا افزود: مصرف تمامی گروههای غذایی به حفظ سلامت فرد کمک می‌کند وبرای بدن ضروری است. ما غذاها را به چهار گروه غذایی تقسیم می‌کنیم. گروه شیر ولبنیات، نان وغلات،سبزیجات و میوه ها و گروه گوشتها از جمله سفید و قرمز که بهتر است از نوع کم چرب باشد. نکته مهم دیگر نحوه طبخ غذا است اگر شما گوشت را سرخ کنید تا اینکه بخارپز و آب پز کنید تفاوت زیادی دارد و ارزش مواد غذایی در پخت گوشت خیلی بیشتر است. در گروه گوشتها مصرف پنیر و دانه ها و تخم مرغ هم نقش زیادی در سلامت دارد.لازم به ذکر است مصرف پنیر بهتر است بصورت کم چرب باشد و در خصوص دانه ها و آجیل به صورت خام  وغیر شور و تخم مرغ هم بهتر است آبپز طبخ و استفاده شود.اگر فردی در برنامه غذایی خود از این گروههای غذایی بنا بر دلایلی نتواند استفاده کند مصرف ویتامینها در تغذیه او ضروری است.

دکتر وفا در پایان تاکید کرد: بهترین منبع آنتی اکسیدان ها میوه ها وسبزیجات تازه هستند که باید روزانه مصرف شوند و این مواد به طرز قابل توجهی به کند شدن روند پیری سلولی کمک کرده و سلامت بدن را تضمین می‌کنند.اگرچه نمی‌توان مانع وقوع پیری شد لیکن با رعایت مواردی که عنوان شد می‌توان باعث کند شدن روند آن شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا