گرمازدگی مهمترین بیماری فصل تابستان است

برخی از این بیماریها به حدی وخیم وخطرناک هستند که ممکن است منجر به مرگ فرد شوند. مسمومیت ،گرمازدگی وبیماریهای خطرناکی نظیر وبا همه وهمه در صورت غفلت و سهل انگاری می‌توانند منجر به از دست رفتن بیمار شوند.از این رو آشنایی با علل بروز این بیماریها و اقدامات موثر درمواقع ضروری اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه براین با بروز برخی از بیماریهای ویروسی شایع درسطح کشور، بالابردن سطح آگاهی مردم با روشهای پیشگیری از این بیماریها امری است لازم و حیاتی.

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی دراین باره گفت:شایعترین بیماری در فصل گرما گرمازدگی است. تهوع،اسهال،تپش قلب وکاهش سطح هوشیاری از علائم مشخصه این بیماری است.  افرادی که در معرض نور آفتاب قرار دارند،بیشتر از سایرین دچار گرمازدگی می‌شوند. از این رو توصیه می‌شود این افراد حتما از لباسهای روشن استفاده کنند وهر دو ساعت یکبار استراحت کنند تا انرژی از دست رفته آنها جبران شود.در ارتباط با گرمازدگی افراد مسن ،کودکان ونوزادان از قرارگیری در زیر نور آفتاب خودداری کنند. با توجه به اینکه گرمای هوا با روزه داری افراد مصادف شده است مصرف مایعات در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی ضروری است.نکته مهمی که باید درنظر داشت این است که این بیماری به هیچ وجه نباید عادی تلقی شود زیرا درصورت عدم توجه ودرمان فوری حتی به مرگ فرد منجر می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در ادامه گفت: دومین بیماری در این فصل مسمومیت‌های غذایی است. طبیعتا با توجه به گرمای هوا مواد غذایی که خارج از یخچال نگهداری شوند بلافاصله فاسد ومسمومیت زا می‌شوند. در این حالت باید از خوردن موادی که تغییر رنگ و بو داده  ودر کنسروها تغییر شکل داده اند خودداری شود. بخصوص ماهی،گوشت چرخ کرده و غذاهای سرخ کردنی باید در داخل یخچال نگهداری شوند.

بیماریهای میکروبی و ویروسی در فصل تابستان بیش از سایر فصول شیوع دارند. اسهال و استفراغ به علت خوردن مواد آلوده بوجود می‌آیند. استفاده از آبهای آلوده به منظور شنا کردن علت مهم دیگری برای ابتلا به مسمومیت‌های غذایی است.این آبهای آلوده علاوه بر مسمومیت باعث آزار دیدن پوست و مخاط چشم می‌شود وتوصیه می‌شود از رفتن به استخرهای آلوده خودداری شود.

خسرونیا افزود: بیماری وبا از گذشته تا کنون در کشور دیده شده است ودر این فصل شیوع بیشتری دارد. این بیماری از راه مصرف میوه‌جات و آب آلوده به افراد انتقال می‌یابد وبه صورت همه گیر است. در سالهای اخیر این بیماری به صورت تک گیر و موردی دیده شده است که بلافاصله با اقدامات فوری از اشاعه آن جلوگیری شده است.

دکتر اسحاق حسینی، فوق تخصص بیماریهای گوارشی نیز درخصوص امکان ابتلا به بیماریهای عفونی که این روزها شیوع پیدا کرده اند گفت: بیماریهایی نظیر تب کنگو و آنفولانزای مرغی اخیرا در سطح کشور دیده شده اند. برخی از افراد گمان می‌کنند این بیماریها واگیردار هستند درحالیکه اینطور نیست و قرارگرفتن در کنار فرد آلوده به این ویروسها سبب انتقال بیماری نمی‌شود. بلکه مصرف گوشت و مرغ آلوده وتماس با فراورده ایجاد خطر می‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:نکته ای که در ابتلا به اسهال و استفراغ باید درنظر گرفت این است که اسهال ویروسی است یا خیر. مهمترین علامت اسهال ویروسی تب است.البته این بیماری گذرا است و نگرانی ما بیشتر در ارتباط با کودکان و سالمندان است که متأسفانه هنوزهم مرگ ومیر ناشی از این بیماری در این دو گروه سنی دیده می‌شود. در مورد اسهال کودکان باید گفت کودکانی که شیر مادر می‌خورند تا هشت بار در طول روز اگر مدفوع شل داشته باشند جای نگرانی نیست و اسهال به حساب نمی‌آید.اسهال به دلیل اینکه باعث از دست رفتن آب و املاح بدن می‌شود هنوز هم یکی از علل مهم مرگ ومیر است و نیاز به درمان فوری دارد. مصرف (ا آر اس) بهترین اقدام درمواجهه با این بیماری است.

دکترحسینی افزود: در ارتباط با مسمومیت‌های غذایی هم که دراین فصل بیش از سایر فصول دیده می‌شود ذکر این نکته مهم است که اغلب این مسمومیت‌ها بطور ناگهانی بروز می‌کنند. این بیماری عامل باکتریایی دارد و اکثربیماران به خوبی درمان می‌شوند وجای نگرانی مگر در مورد دوطیف سنی کودکان و سالمندان وجود ندارد.

 

گفتگو: اعظم صفائی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا