همه‌گیری ویروس کرونا شرایط آمارگیری را تغییر داد

 طرح‌های پژوهشی برای معرفی روش‌های جایگزینِ شیوه فعلیِ جمع‌آوری اطلاعات، همچنین طرح‌های دیگری در رابطه با ارزیابی تأثیر این همه‌گیری بر کیفیت نتایج آمارگیری تعریف شده است.

اسعد الله ‌رضایی درباره این طرح ها، افزود:‌ بعضی مواقع بر اساس شرایطی که به وجود می‌آید، در پژوهشکده آمار طرح‌هایی تعریف می‌شود. امسال شاهد همه‌گیری ویروس کرونا بودیم. در این راستا پژوهشکده آمار یک طرح آمارگیری در رابطه با تأثیر همه‌گیری کرونا بر کسب و کارهای ایرانی اجرا کرد که بازتاب خیلی خوبی داشت. همچنین طرح‌های دیگری مانند تأثیر همه‌گیری کرونا بر اجرای طرح‌های آماری در دست انجام است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده آمار در پاسخ به این سوال که آیا هر فعالیت آماری را می توان یک فعالیت پژوهشی به حساب آورد یا خیر، گفت: بین آمار و پژوهش ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. وقتی بحث پژوهش به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن هر پژوهشگری می‌رسد، آمار و اطلاعات است. از ۲ منظر می‌توان به این قضیه نگاه کرد. یک منظر در رابطه با پژوهش‌های مختلف است؛ به این معنا که یکی از الزامات و نیازهای اساسی انجام هر پژوهشی، وجود داده‌ها و اطلاعات مناسب بر اساس آن پژوهش است. از منظر دیگر بحث تولید آمارها و اطلاعات مختلف است که فرآیند تولید این آمارها به پژوهش های متعدد نیاز دارد.

وی درباره جایگاه پژوهش‌های آماری در ایران، خاطرنشان کرد: هر شرایطی که داشته باشیم همیشه امکان بهبود وجود دارد. شرایط فعلی هم در حوزه پژوهش‌های آماری، ظرفیت برای بهبود دارد، ولی اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است. پژوهشکده آمار به عنوان بازوی پژوهشی مرکز آمار ایران همیشه این وظیفه را دارد که پژوهش‌های مختلف در آمارهای فعلی یا در رابطه با تولید آمارهای جدید برای نظام آماری کشور انجام دهد.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده آمار درباره مهم‌ترین نقاط ضعف در حوزه پژوهش‌های آماری ایران، اظهار داشت: در حوزه پژوهش‌های آماری مثل دیگر حوزه‌ها بودجه و امکانات مالی اصلی‌ترین مشکل شناخته می شود و همواره منابعی که مورد نیاز بحث پژوهش در نظام آماری است، به این بخش اختصاص داده نشده است.

الله ‌رضایی در ادامه درباره وجه تمایز فعالیت پژوهشکده آمار با مرکز آمار ایران، خاطرنشان کرد: پژوهشکده آمار به عنوان بازوی پژوهشی نظام آماری کشور فعالیت می‌کند؛ در واقع وظیفه تهیه و تولید آمارهای رسمی بر دوش مرکز آمار ایران است. پژوهشکده آمار در راستای بهبود و ایجاد آمارهای جدید، وظایف خود را به‌عنوان یک بازوی پژوهشی انجام می‌دهد.

وی افزود: پژوهشکده آمار در حوزه‌های مختلفی می‌تواند به مرکز آمار و نظام آماری ایران کمک کند. بر این اساس، مطالعاتی انجام می دهد تا روش‌های آمارگیری و محاسبه را بر اساس به‌روزترین و جدیدترین روش‌های موجود در کشورهای پیشرفته، بهبود بخشد. در مرحله بعد می‌تواند خلاءهای آماری نظام آماری را با استفاده از پژوهش‌های مربوطه برطرف سازد. در واقع، مرکز آمار ایران بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور آمارها را تولید می‌کند تا بتواند نیازهای سیاست گذاران و برنامه‌ریزان را برطرف کند.

پژوهشکده‌ آمار وابسته به مرکز آمار ایران در سال ۷۸ به‌منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی در نظام آماری کشور، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا