تدوین پیش نویس سیاست های جذب و مهاجرت نخبگان

دکتر نسرین سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با بیان اینکه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری حدود 17 ماه پیش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، گفت: هدف از تشکیل این کمیسیون نظارت به بخش مهمی از وظایف شورا در زمینه سیاست‌گذاری‌های کلان و تدوین راهبردهای کلان در حوزه علم است.

وی افزود: این کمیسیون در واقع با توجه به عمق و وسعتی که سیاست‌ها و راهبردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم پیدا کرده و از صرف سامان‌دهی ساختار دانشگاه‌ها فراتر رفته و اثرگذارتر شده، تاسیس شده است.

دکتر سلطانخواه ادامه داد: تهیه و تصویب نقشه جامع علمی کشور و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب اسناد فناوری های راهبردی در حوزه های فناوری نانو، فناوری زیستی، سلول های بنیادی، گیاهان دارویی و طب سنتی و اخیرا هم سند انرژی های تجدیدپذیر و همچنین سند راهبری کشور در امور نخبگان شاهد مثال این گسترش ابعاد فعالیت های شورا در حوزه علم و فناوری است.

وی تاکید کرد: طبعا شورا برای تدوین این سندها و انجام کارهای کارشناسی و تخصصی در تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان در حوزه علم و فناوری نیازمند کمیسیون هایی در کنار کمیسیون های فعال در حوزه فرهنگ بوده است. از همین رو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری ایجاد شد تا بتواند هم بازویی برای دبیرخانه و هم بازویی برای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باشد.

وظایف کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری

دکتر سلطانخواه با بیان اینکه این کمیسیون شامل 3 کارگروه نخبگان، آینده نگاری علم و نوآوری و اقتصاد دانش بنیان است، تصریح کرد: از جمله وظایفی که به عهده این کمیسیون است می توان به آینده پژوهی و آینده نگاری علم، پژوهش، فناوری و نوآوری در سطح کلان در حوزه های هفت گانه علمی کشور، رصد وضع موجود علم، رصد اولویت های در حال و آینده با توجه به پیشرفت ها و تغییر جهت های علمی در جهان، سیاست ها و نظارت راهبردی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و کمک به روزآمدسازی آن، سیاست گذاری برای جهت دهی چرخه علم، فناوری ونوآوری و ایفای نقش موثرتر در اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

به گفته وی در سال 93 حدود 23 طرح در قالب طرح های پژوهشی و یا کارشناسی در کمیسیون صورت گرفت که برخی از آنها به پایان رسیده و مواردی هم در حال اجراست.

تدوین پیش نویس سیاست های جذب و مهاجرت نخبگان

استاد دانشگاه الزهراء با بیان اینکه در کارگروه نخبگان کمیسیون، موضوع مهاجرت نخبگان به عنوان موضوع مورد تاکید سند راهبردی کشور در امور نخبگان مورد توجه بوده است، تصریح کرد: این پدیده مختص به ایران نیست و در حال حاضر در کل دنیا جریان دارد که باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: چگونگی روند مهاجرت نخبگان در دنیا، مهاجرت تحصیلی، دلایل مهاجرت و به ویژه دلایل مهاجرت ایرانیان نخبه، سیاست ها و تدابیری که کشورهای مهاجرپذیر برای جذب بیشتر مهاجران و کشورهای مبدا مهاجرت از آن کشورها اتخاذ کرده اند، موضوعات اصلی مورد نظر در این طرح بوده است.

رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان افزود: هدف از اجرای این طرح این بوده است که با جمع بندی بررسی های صورت گرفته و با استفاده از تدابیر و سیاست های به کار گرفته شده در دنیا، پیش نویس سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص جذب نخبگان از خارج به داخل و هم کاهش مهاجرت از داخل به خارج تهیه شود و سپس در مسیر تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

تدوین شاخص های ارزیابی علم، فناوری و نوآوری

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم شورا در حوزه علم و فناوری بعد از تصویب اسناد، رصد،ارزیابی و پایش چگونگی اجرایی سازی اسناد است، گفت: این اتفاق نیازمند ابزارهایی است که یکی از ابزارهای مهم در حوزه علم، فناوری و نوآوری شاخص های ارزیابی در این حوزه هاست تا با استفاده از آن شاخص ها بتوان عملکرد دستگاه ها را ارزیابی کرد.

استاد دانشگاه الزهراء خاطرنشان کرد: آخرین باری که شاخص های ارزیابی علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده ، به سال 1380 بر می گردد که پس از تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور ضروری است که مورد بازنگری و بروز رسانی قرار گیرد و از سوی دیگر شاخص های نوآوری نیز به آن افزوده شود.

وی افزود: در این راستا تهیه شاخص های کلی و جزئی علم، فناوری و نوآوری به عنوان یکی از برنامه های مهم کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری در دستور کار قرار گرفت تا به شاخص های برسیم که مرحله تولید علم تا تبدیل آن به محصول را رصد و ارزیابی کند.

دکتر سلطانخواه ادامه داد: در مرحله اول بررسی شاخص های بین المللی در حوزه های علم، فناوری و نوآوری انجام شد که درصدیم که با بررسی های بیشتر در کمیسیون بتوانیم شاخص های بومی این حوزه را تدوین و در سال جاری به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برسانیم.

تهیه سیاست های کلی حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه

به گفته وی یکی از وظایف کارگروه اقتصاد دانش بنیان کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی موانع و همچنین راهکارهایی است که برای تحقق اقتصاد دانش بنیان وجود دارد که دراین بخش حدود 6 طرح در حال اجراست.

دکتر سلطانخواه با بیان اینکه همچنین با همکاری 3 کارگروه کمیسیون تلاش شد که سیاست های کلی حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه تهیه شود، تصریح کرد: هدف ما در تدوین این احکام این بود که برنامه های علم؛ فناوری و نوآوری را محدود به مراکز علمی و دانشگاهی نبینیم بلکه سعی کردیم به نحوی این احکام تدوین شود که با نگاهی وسیع و گسترده نفوذ علم و فناوری را در حوزه فناوری به طور پررنگ دیده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا