کتاب مقدمه ای بر تفکر نقادانه و آموزش آن منتشر شد

کتاب مقدمه ای بر تفکر نقادانه و آموزش آن برای دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا به عنوان منبع مبنایی درس‌های روان‌شناسی یادگیری، روان‌شناسی تربیتی، آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان، روش‌های تدریس پیشرفته، یادگیری و تفکر و زبان تدوین شده است. همچنین این کتاب علاوه بر مدرسان علاقه‌مند به ارتقای تفکر نقادانه دانشجویانشان، برای فراگیران همه رشته‌های دانشگاهی، و برای عموم خوانندگان مفید است.

مقدمه‌ای بر تفکر نقادانه و آموزش آن مشتمل بر مطالبی درباره این‌هاست: چیستی تفکر، تفکر نقادانه، و یادگیری؛ ارتباط دانش با تفکر و یادگیری؛ پیوند تفکر نقادانه با یادگیری؛ ملاک‌های درست اندیشیدن؛ ویژگی‌های متفکران نقاد؛ پیامدهای نقادانه اندیشیدن؛ و روش‌های آموزش و ارتقای تفکر نقادانه. این کتاب را می‌توان در درس‌های «یادگیری و تفکر» و «روان‌شناسی یادگیری» به عنوان کتاب درسی یا کمک درسی به کار برد.

آقابابائی در پیشگفتار این اثر نوشته است: از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی رشته روان‌شناسی انتظار می‌رود بتوانند: ارزش و محدودیت استفاده از نظریه‌ها در تبیین کردن پدیده‌های روانی را توصیف کنند؛ تبیین‌های رفتاریِ معقولی عرضه کنند که بر استدلال علمی و شواهد مبتنی‌اند نه بر حکایت‌ها یا شبه‌علم؛ برای تبیین رفتارْ چند سطح از تحلیل را ادغام کنند؛ بر پایه نقص‌های ادراک‌شده ادعاهای رفتاری تبیین‌های جایگزین عرضه کنند؛ برای کمتر کردن مغالطه‌های رایج در اندیشیدن که به نتیجه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق لطمه می‌زنند راهبردهایی را به کار بگیرند. از دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر انتظارهایی مشابه و به فراخور رشته‌شان می‌رود.

افرادی که انتظارهایی از این دست را برآورده کنند هم بهتر یاد می‌گیرند هم درست‌تر می‌اندیشند. علت اینکه این انتظارها معمولاً برآورده نمی‌شوند بی‌خبری دانشگاه‌ها از فقدان تفکر نقادانه یا تصور نادرست از شیوه درستْ اندیشیدن است.

افزون بر این‌ها سخنرانی، حفظ کردن طوطی‌وار، و عادت‌های یادگیریِ کوتاه‌مدت در دانشگاه‌ها و مدارس اصول پذیرفته ‌شده‌اند. مدرسان انتظار دارند دانشجویان بتوانند مفهوم‌های پیچیده را تحلیل کنند، اما نمی‌دانند چگونه آن را تدریس کنند. آن‌ها از دانشجویانشان انتظار موازین عقلانی دارند، اما اصلاً نمی‌دانند موازین عقلی چه چیزهایی‌اند یا چگونه می‌توان آن‌ها را قالب‌ریزی کرد. کتاب پیش رو به همین مسئله می‌پردازد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا