پیشنهاد حذف سهمیه های کنکور از سوی رئیس سازمان سنجش

دکتر ابراهیم خدایی که سیصد و چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سخن می‌گفت با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: به جهت آنکه بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌آید.

وی افزود: در لایحه پیشنهادی سهمیه‌ها که تدوین شده است، با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط تلاش شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در لایحه پیشنهادی تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌گزینی درکنکور روی داده و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

دکتر  فرزاد جهان‌بین، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد بخش زیادی از مشکلات مربوطه جز با تغییر بنیادین در نظام سنجش  و پذیرش اتفاق نخواهد افتاد.باید با در نظر گرفتن حد نصاب مشخصی برای آزمون، فرآیند گزینش را به دانشگاه‌ها واگذار کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بی‌توجهی به زبان‌های محلی و زبان ملی، عدم ارتباط نخبگان محلی با سایر نخبگان ملی و جهانی، توجه به ابعاد قومیتی در اجرای بومی‌گزینی، استفاده از ظرفیت خوابگاه‌ها از مواردی است که در اجرایی‌سازی بومی‌گزینی لازم است مورد توجه باشد.

در ادامه دکتر محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و دلیل ایجاد سهمیه مذکور نیز همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بوده است، ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خود را اثبات کرده‌اند.

وی افزود: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌گزینی کنکور بایستی لحاظ شود و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.

دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه با اشاره به فرآیند تدوین پیش‌نویس لایحه بومی‌گزینی کنکور خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان دو رویکرد برای موضوع سهمیه‌ها در نظر داشت و آن اینکه یا به فراخور زمان، سیاست‌ها و مصوبات مرتبط برای اجرا تدوین شود (چنانکه در بحث سهمیه‌ها تاکنون چنین بوده است) و یا اینکه به صورت حساب شده‌ای فرآیند سهمیه‌ها را به صورت یکپارچه مهندسی کرد.

 دکتر حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بررسی سهمیه‌های بومی‌گزینی باید بتوانیم نوعی منطق کلی استخراج و تدوین کنیم تا از طریق آن مشکلات به وجود آمده در اثر اجرا را رفع کنیم.

وی افزود: اگر در کنار منطق علمی که میزان مشخصی از صلاحیت علمی را برای داوطلب در نظر می‌گیرد بتوانیم منطق مازادی نیز لحاظ کنیم که به دنبال آن نیازهای موجود را به نوعی برطرف کند، در واقع ضمن اختصاص هدفمند سهمیه به گروهی از افراد مشخص توانستیم روند پیشرفت علمی در دانشگاهها را تسریع و نسبت به رفع برخی معضلات شکل گرفته نیز  اقدام کنیم.

دکتر روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تصریح کرد: تا آنجا که از مفاد حقوقی قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی برمی‌آید، لغو قانون مصوب مجلس را صرفاً توسط خود مجلس می‌توان پیگیری کرد و این امکان برای دستگاه دیگری فراهم نیست.

وی افزود: تعدد سهمیه‌ها باعث وهن موضوع شده و اصلی‌ترین ضربه آن نیز متوجه دارندگان سهمیه‌ها بوده است.

متفکرآزاد ادامه داد: اگر بتوان برای استفاده از سهمیه‌ها حدنصاب علمی مشخصی تعیین کرد، شاید بتوان مسئله صلاحیت علمی استفاده‌کنندگان از سهمیه‌ها را نیز مرتفع کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا