درصد شمول سهمیه‌ها در کنکور باید متناسب سازی شود

مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

تعیین تکلیف بومی گزینی در کنکور

دستور اول جلسه ادامه بررسی و جمع‌بندی نهایی موضوع بومی‌گزینی در کنکور سراسری بود. در همین زمینه عاملی اظهار داشت: لایحه‌ ساماندهی سهمیه‌ها باید بررسی شود و پس از کارشناسی و تصویب در شورای اسلامی شدن به عنوان دستور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شود.

وی با تأکید بر این نکته که مصوبات مجلس شورای اسلامی، بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور بوده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در مواردی از این قبیل، قاعده‌ای دارند که بر اساس آن در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی متقدم است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع نشود، همچنین در مواردی که مجلس شورای اسلامی متقدم بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از این منظر، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند پیرامون سهمیه های کنکور ورود کرده و  در خصوص کلیت سهمیه‌ها تصمیم‌گیری کند.

ابقای چهار سهمیه در کنکور

در ادامه این جلسه ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: به جهت آن که بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، گاهی تناقض‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌آید.

وی افزود: در لایحه پیشنهادی ساماندهی سهمیه های کنکور، با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و  همچنین راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط، تلاش شد مواردی چون تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در لایحه پیشنهادی، حذف بومی‌گزینی در کنکور مطرح شد و چنانچه بر اساس نیازهای اعلامی استان‌ها، سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.

خدایی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات لایحه، این است که سهمیه‌های مصوبی مانند ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

به گفته معاون وزیر علوم، در لایحه پیشنهادی ساماندهی سهیمه های کنکور، فقط حفظ چهار گروه از سهمیه‌ها شامل مناطق، ایثارگران، استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر قرار دارد و پیشنهاد ما مبنی بر حذف سایر سهمیه ها است.

دلیل ایجاد سهمیه استعدادهای درخشان

محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که در جلسه شورای اسلامی شدن حضور داشت، خاطرنشان کرد: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و دلیل ایجاد سهمیه مذکور، همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بود؛ ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خود را اثبات کرده‌اند.

وی افزود: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌گزینی کنکور باید لحاظ و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.

اهمیت جدایی سنجش از پذیرش

در ادامه حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: جدا کردن فرآیند پذیرش از سنجش مسأله مهمی است که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد برخی از مشکلات مذکور مرتفع می شود.

وی افزود: اگر بتوان شورای سنجش و پذیرش را موظف کرد تا در چارچوب مقررات موجود از مشارکت دانشگاه‌ها در برگزاری آزمون سراسری  و تنظیم فرآیند پذیرش پس از سنجش استفاده کند، با جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش، برخی از مشکلات مزبور قابل رفع به نظر می‌رسد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در ترسیم سیاست‌های موجود شایسته است ابتدا زیرساخت‌ها و امکانات دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و سپس اقدام به تصویب قانون پرداخت.

در پایان این جلسه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: لایحه پیش‌نویس بومی‌گزینی همان محتویات تدوین شده برای ارایه به مجلس شورای اسلامی است و متون آن در این جلسات با استفاده از نظرات کارشناسان اصلاح و بازنگری می شود.

وزرای علوم و بهداشت ۱۶ آذرماه سال ۹۸ لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور را به دولت تقدیم کردند که هیأت دولت بعد از بررسی های به عمل آمده، تصمیم و تصویب این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا