رونق گردشگری تاثیر کمی از برجام داشت

ناگفته نماند که در میان این فراز و فرودها اتفاقات مثبت هم کم نبودند. برخی از کارشناسان بر این عقیده بودند که گردشگری در دوره ای رونق گرفت و گردشگری ورودی به کشور روند رو به رشدی داشت. به گزارش سیناپرس، آنها معتقدند که برجام در این زمینه مثبت عمل کرده است. اما برخی از کاشناسان نیز این نظریه را رد می کنند و می گویند که ماجرای برجام و خروج آمریکا از آن، روی گردشگر ورودی تاثیر آن ‌چنانی نداشته است.

به گفته کارشناسان؛ وضعیت گردشگری در دوران دولت نهم و دهم، مثبت و رو به رشد نبود. این اتفاق بعد از مدتی با رشد مناسبی مواجه شد. جرقه آن نیز با برگزاری همایشی در دولت نهم زده شد که ۱۴۶ نفر از ۴۶ کشور دنیا که شامل اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی می‌شدند و اکثر آنها یا توراپراتورهای آن کشورها بودند یا خبرنگارهای گردشگری به ایران سفر کردند که موجب شد تا با ۲۰ درصد رشد گردشگر ورودی در همان سال روبه‌رو شویم. اما این اتفاق خوشایند نیز چندان ادامه پیدا نکرد.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در دولت یازدهم و دوازدهم هم شاهد حرکت آن‌ چنانی که کمک به رشد گردشگر ورودی کند، نبوده ‌ایم و پیشرفت چندانی در زمینه ورود گردشگر خارجی به کشور نداشته ایم.

یک کارشناس و فعال گردشگری درخصوص تحولات صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید معتقد است که تحول خاصی در دوران ریاست جمهوری روحانی اتفاق نیفتاده است. به عقیده آرش نورآقایی  در گفتگو باسیناپرس، در یک برهه ای کشور ما با توریست بیشتر مواجه شد که شاید بخش بسیار اندکی از آن به برجام ارتباط پیدا می کرد.
او با بیان اینکه بخش دیگر رونق گردشگری در کشور به موج اصلی آن بازمی گردد: براساس موج اصلی که گردشگری در دنیا رونق پیدا کرد در ایران هم این اتفاق افتاد و بر آن اساس پیش رفت.
تحلیل این پژوهشگر میراث فرهنگی و گردشگری اینگونه است که در این هفت سال، دولت، مکانیزم یا برنامه ریزی خاصی درخصوص گردشگری انجام نداده است. او می گوید که اگر به ما برعکس آن را القا می کنند، و ادعا می کنند که تاثیر آن براساس سیاست های برجامی دولت بوده است، پذیرفتنی نیست.

 

این فعال رسانه ای درخصوص رونق اندک زمانی گردشگری در کشور می گوید: دو مورد در این زمینه بسیار چشمگیر بود. نخست فعالیت های بسیار زیاد بخش خصوصی بود که بیش از پیش وارد صحنه شد و نتایج درخشانی گرفت. دوم هم ارتعاشات موج اصلی گردشگری در دنیا بود که یک بخش آن شامل حال کشور ما شد.

وی در ادامه توضیح می دهد: از سوی دیگر مسائل سیاسی منطقه را هم نباید نادیده گرفت. کشورهای منطقه که تم نزدیک به تم ایران داشتند درگیر برخی مسائل و اتفاقات سیاسی خود بودند و همین عامل باعث شد که یکسری estimationها (عقاید و برآوردها) حذف بشوند و تا حدی برآوردهای ایران جایگزین آنها بشود. به همین جهت نقش ایران در گردشگری پررنگتر و برای توریست ها جذابتر شد.

به گزارش سیناپرس، بهبود وضعیت گردشگری ورودی به نفع کل جامعه است؛ زیرا کمک می‌ کند همه گردشگران به یک سفیر صلح در جهان تبدیل شوند. تعیین بازارهای هدف گردشگری برای جذب توریست توسط میزبان بیش از همه، متاثر از شرایط بین‌ المللی است به طوری که تغییر در سیاست گزینش بازارهای هدف گردشگری، وابستگی زیادی به تحولات بین‌المللی و سطح روابط سیاسی کشور مقصد با کشورهای مختلف دارد.
گردشگری در جهان به‌عنوان سومین صنعت پردرآمد (پس از صنعت مواد شیمیایی و صنعت سوخت) منجر به رشد و رونق اقتصادی بسیاری از کشورها شده است و در بسیاری از کشورها درآمد حاصل از گردشگری بیشترین نقش در اقتصاد آن کشور را دارد.

 

گزارش:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا