ساخت ماهواره‌های هشدار دهنده شلیک موشک توسط لاکهید مارتین

شرکت "لاکهید مارتین"(Lockheed Martin) که یکی از بهترین تأمین کنندگان تسلیحات ایالات متحده برای پنتاگون است، برنده قرارداد ساخت سه ماهواره هشداردهنده شلیک موشک به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار شد.

این قرارداد به این معنی است که شرکت "لاکهید مارتین" سه وسیله فضایی نسل بعدی مدار زمین آهنگ را تولید، مونتاژ، یکپارچه سازی و آزمایش خواهد کرد و تحویل خواهد داد. این خبر توسط وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شده است.

مدار زمین‌آهنگ(Geosynchronous orbit) یا مدار ژئوسنکرون به مدارهایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ایِ چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است. به عبارتی دیگر؛ مدارهایی هستند که برای پیمودن مسیر کامل آنها به یک روز نجومی، (در حدود ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه) نیاز است. یکی از مهم‌ترین این مدارها مدار زمین‌ثابت است.

ماهواره زمین‌آهنگ ماهواره‌ای است که در مدار زمین‌آهنگ قرار دارد و دوره مداری آن با دوره گردش زمین یکسان است. این‌گونه ماهواره‌ها پس از هر زمان نجومی به موقعیت خود در آسمان باز می‌گردند. مزیت ماهواره‌های زمین‌آهنگ این است که نسبت به یک نقطه خاص بر روی زمین و نیز نسبت به ایستگاه‌های زمینی همیشه در یک محدوده از آسمان باقی می‌مانند. ویژگی مشخص ماهواره‌های زمین‌آهنگ این است که همیشه در یک نقطه خاص در آسمان باقی می‌مانند، بدین معنی که گیرنده‌های زمینی این ماهواره‌ها نیاز به جابه‌جایی نداشته و می‌توانند در یک جهت ثابت باشند. ماهواره‌های زمین‌آهنگ اغلب برای اهداف مخابراتی به‌کار می‌روند.

این ماهواره‌های هشدار دهنده شلیک موشک توسط نیروی فضایی ایالات متحده به کار گرفته خواهند شد و برای هشدار اولیه پرتاب موشک‌های بالستیک یا تاکتیکی از هر نقطه روی زمین استفاده می‌شوند.

در این قرارداد آمده است که این پروژه در سانیوال کالیفرنیا انجام می‌شود و انتظار می‌رود ۳۱ مه ۲۰۲۸ به اتمام برسد. این قرارداد همچنین شامل نرم افزار سیستم زمینی و نرم افزار منحصر به فرد مأموریت زمینی است.

اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، اولین ماهواره از این نوع موسوم به "GEO" می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ پرتاب شود.

این سه ماهواره، هشدار شلیک موشک جهانی را علیه نیروهای تهدید کننده از فضا ارائه می‌دهند که موجب تقویت نیروی دفاعی در سراسر جهان می‌شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا