با رویدادهای مورد انتظار ۲۰۲۱ فضایی آشنا شوید

حدود یک ماه پس از آغاز سال میلادی جدید در زمین، سه فضاپیما به مجاورت مریخ می‌روند. این کاوشگران که در ژوئیه سال گذشته به فضا پرتاب شدند، منادی یک سال شلوغ از لحاظ اکتشافات فضایی، پرتاب ها و وقایع نجومی خواهند بود. آنچه در زیر می آید پیش نمایش برخی از قابل توجه ترین رویدادهای مورد انتظار ۲۰۲۱ است.

دیدار مریخی

امارات متحده عربی، چین و ایالات متحده همه تابستان گذشته مأموریت های رباتیکی را به مریخ آغاز کردند. این سه فضاپیما به جامعه شلوغی از کاوشگران یا در مدار یا در سطح این سیاره سرخ ملحق خواهند شد.

اولین کاوشگری که در سال ۲۰۲۱ به سیاره سرخ خواهد رسید، مدارگرد «امید» امارات متحده عربی است. این اولین برنامه فضایی کوچک و در عین حال بلندپروازانه امارات متحده عربی خواهد بود.

در این ماموریت اتمسفر مریخ مطالعه می‌شود و داده های ارزشمندی را برای محققان روی زمین ارسال می کند. قرار است این مدارگرد در روز نهم فوریه (۲۱ بهمن) به مقصد خود برسد.

ماموریت  تیان‌ون-۱ (Tianwen-۱) چین نیز قرار است در روز ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) به مریخ برسد.  تیان‌ون- ۱ پس از مدتی چرخیدن به دور مریخ، در ماه مه سطح نشینی حاوی یک کاوشگر را روانه سطح این سیاره سرخ می کند.

اندکی بعد، در تاریخ ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن)، مریخ نورد ناسا به نام «استقامت» به مریخ خواهد رسید و بلافاصله به سمت سطح این سیاره سرخ غوطه ور می شود.

در صورت فرود موفقیت آمیز استقامت، این مریخ نورد به دنبال نشانه هایی از حیات منقرض شده در دهانه خشک شده یک دریاچه و بستر رودخانه خواهد بود.

فرود بر سطح ماه

در حالی که چین طی هفت سال گذشته سه بار سفینه فضایی خود را روی ماه فرود آورده است، ناسا از زمان آخرین ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ میلادی بر سطح ماه فرود نیامده است. این موضوع می تواند در سال ۲۰۲۱ تغییر کند و تحول تجاری فضایی آمریکا را تعمیق بخشد.

ناسا در دهه گذشته برای ساخت و بهره برداری از فضاپیماهایی که می توانند محموله ها و هم اکنون افراد را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کنند، به شرکت های خصوصی تکیه کرده است.

ناسا اکنون در برنامه‌ خدمات باری تجاری به ماه رویکرد مشابهی را با امتحان می کند.ناسا در این برنامه با تعدادی از شرکت های خصوصی برای ساخت لندرهای رباتیک بر سطح ماه قرار داد بسته است؛ قرار است این لندرها محموله های باری را از ناسا و سایر مشتریان به سطح ماه حمل کنند.

اولین شرکت Pittsburgh’s Astrobotic قرار است ماه ژوئن فرودگر Peregrine خود را به ماه بفرستد. در ماه اکتبر فضاپیمای Nova-C که توسط شرکت Intuitive Machines of Houston ساخته شده است به ماه ارسال می شود.

جستجوی عمیق‌تر در فضا

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مهمترین مأموریت علمی سال ۲۰۲۱ است. پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب که عملا جانشین تلسکوپ هابل می شود، سال هاست که به دلیل مشکلات فنی و هزینه های اضافی به تعویق افتاده است. ناسا و ستاره شناسان و دانشمندان سیاره ای جهان مشتاقند تا پرتاب این تلسکوپ را که در پایان ماه اکتبر از زمین به فضا ارسال می شود، مشاهده کنند.ناسا پس از همه گیری ویروس کرونا و سایر مشکلات تأخیر دیگری در برنامه زمانی پرتاب این تلسکوپ ایجاد کرد.

دو کاوشگر دیگر ناسا نیز وارد منظومه شمسی می شوند

فضاپیمای Double Asteroid Redirection Test، که در ماه ژوئیه به فضا پرتاب می شود، قصد دارد این آزمایش را انجام دهد که آیا یک فضاپیما می تواند یک سیارک را که در آینده به سمت سطح زمین هدایت می شود، منحرف کند.

مأموریت دوم ،لوسی در ماه اکتبر آغاز می شود و بسیار دورتر حرکت می کند و از طریق مسیر مداری مشتری پرواز می کند.

این فضاپیما تروجان ها را مورد مطالعه قرار می دهد؛ تروجان ها سیارک ها هستند که در مناطق خاصی از مشتری قرار دارند. اگر چه تعداد کمی از آنها کشف شده است، برآورد شده است که میلیون ها سیارک  می توانند در این مکان ها در اطراف مدار مشتری قرار بگیرند.

دانشمندان تصور می کنند که این سنگ های فضایی می توانند از اسرار نحوه شکل گیری سیارات خارج منظومه شمسی را پرده بردارند.

سفر به فضا

پرواز فضایی انسان در سال ۲۰۲۰ تغییر یافت زیرا شرکت فضایی «اسپیس ایکس» با موفقیت دو خدمه را به ایستگاه بین المللی فضایی ارسال کرد.

این شرکت احتمالاً در سال ۲۰۲۱ فضانوردان بیشتری را به مدار می فرستد و ممکن است همه آنها در ناسا و سایر سازمان های فضایی دولتی کار نکنند.

چند شرکت با شرکت فضایی اسپیس ایکس در تلاشند تا مشتریان کپسول «کرو دراگون» را که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده اند به فضا ارسال کنند. یکی از این شرکت ها به نام Axiom Space, می تواند اولین جهانگردان خصوصی خود را اواخر سال جاری میلادی به ایستگاه بین المللی فضایی ارسال کند.

دیگر شرکت های فضایی مانند ویرجین گالاکتیک و بلو اوریجین نیز ممکن است در سال ۲۰۲۱، مشتریان خود را به سفرهای کوتاه رفت و برگشتی به لبه فضا ببرند.

منبع :ایرنا