عرضه ماسک‌های جراحی و N95 پلاسمایی به بازار

دکتر محمدرضا خانی، مجری طرح در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه جدیدترین محصول این شرکت دستگاه تولید فیلترهای آنتی ویروس و آنتی باکتریال با استفاده از فناوری پلاسما است، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به دنبال ارائه محصولی برای کاهش عوارض این ویروس بودیم که ایده‌ای از سوی یکی از دانشجویان این دانشگاه به نام علیرضا حسینی مطرح شد و ما بر اساس این ایده طرحی را ارائه کردیم که مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما در این طرح موفق به طراحی و ساخت دستگاه صنعتی شدیم، ادامه داد: ظرفیت این دستگاه 40 هزار فیلتر آنتی ویروس و آنتی باکتریال در روز است که برای تولید ماسک‌های جراحی و N95 قابل کاربرد است.

خانی ادامه داد: فیلترهای تولید شده با این دستگاه با استفاده از پلاسما دارای ساختار آب دوست می‌شوند، ضمن آنکه با استفاده از مواد آنتی باکتریال مورد تایید سازمان غذا و دارو سازمان تجهیزات پزشکی بر روی آن لود می‌کنیم.

وی انجام فرآیند تثبیت را از دیگر مراحل انجام کار دانست و یادآور شد: ماسک‌های تولید شده با این دستگاه این قابلیت را دارد که هم برای افراد سالم و هم بیماران مبتلا به کرونا قابل کاربرد است؛ چرا که این ماسک قابلیت جذب آئروسل‌های خارج شده از دهان بیماران را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: ما سعی کردیم در این طرح با افزایش تولید به ظرفیت 40 هزار فیلتر، قیمت ماسک‌های تولیدی را کاهش دهیم تا بتوانیم به تولید صنعتی برسانیم و این آمادگی در این شرکت وجود دارد که با سایر شرکت‌ها در زمینه افزایش ظرفیت تولید همکاری کنیم.

خانی با تاکید بر اینکه این فناوری به ویژه برای تولید ماسک مورد نیاز کادر درمانی کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: استفاده از پلاسما باعث شده که ماسک‌های تولید مواد آنتی ویروس را جذب کنند و پایداری و ماندگاری این مواد بر روی ماسک افزایش یابد. این ماسک‌ها محصولی است که در آن هیچ ماده شیمیایی  استفاده نشده است، ولی پلاسما موجب عامل دار شدن سطح  خواهد شد.

به گفته وی عامل دار شدن سطح موجب افزایش جذب می‌شود و این امر با لود و اعمال مواد آنتی باکتریال و آنتی ویروس بر روی سطح ارتقا خواهد یافت.

خانی با بیان اینکه ظرفیت تولید این شرکت تولید 40 هزار فیلتر در روز است، ادامه داد: امکان افزایش 200 هزار فیلتر در روز وجود دارد و در این زمینه در تلاش هستیم تا با افزایش ظرفیت قیمت تمام شده این محصول را کاهش دهیم.

این محقق دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: با همکاری یکی از شرکت‌ها در حال حاضر ماسک‌های حاوی فیلترهای پلاسمایی به بازار عرضه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا