انجام جراحی‌ های ضروری زیبایی با رعایت پروتکل های بهداشتی

حامد باطنی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در دوره همه گیری کووید ۱۹ نحوه انجام جراحی زیبایی با تغییراتی روبه‌رو شد از جمله اینکه دستورالعمل های سخت گیرانه در مورد نحوه تعامل بیماران و کادر درمان در مطب های زیبایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین پیش از انجام جراحی، غربالگری و آماده سازی بیماران با کنترل های بالینی در مورد احتمال ابتلای آنها به کرونا صورت می گیرد.

رییس انجمن پلاستیک و زیبایی ایران گفت: بیماران یا نزدیکان آنها برای انجام جراحی زیبایی نباید در معرض ابتلا به کرونا و تشدید عوارض ناشی از آن قرار بگیرند.

باطنی با بیان اینکه تمام مطب های زیبایی مجهز به ماسک های تنفسی و مایعات ضدعفونی کننده هستند، ادامه داد: گاهی اوقات اخباری مبنی بر انجام جراحی های زیبایی توسط افراد غیرحرفه ای در مکان های نامناسب و غیراستاندارد شنیده می شود.

وی اظهار داشت: اعضای انجمن پلاستیک و زیبایی ایران در بکارگیری شیوه نامه های تدوین شده از سوی وزارت بهداشت دقت دارند، ولی معیارهای جراحی به وسیله افراد غیرحرفه ای رعایت نمی شود؛ بنابراین به بیماران توصیه می شود که در هنگام تصمیم گیری برای انجام جراحی زیبایی ابتدا خواسته خود را با فرد متبحر و دارای مهارت کافی مطرح کنند زیرا ممکن است این مشاوره منجر به توضیحاتی درباره به تعویق انداختن جراحی، تغییر روش جراحی یا اقدامات پیشگیرانه قبل و حین جراحی شود.

رئیس انجمن پلاستیک و زیبایی ایران تاکید کرد: جراحی زیبایی باید تجربه ای خوشایند برای بیمار باشد و منجر به ناتوانی یا بیماری و سختی های غیرمتعارف نشود، انجام جراحی توسط افراد غیرحرفه ای که زیرزمینی انجام می دهند، منجر به بروز عوارضی می شود که غیرقابل اصلاح بوده یا اصلاح آنها همراه با صرف وقت و هزینه فراوان است.

به گفته باطنی، بیماران نباید در انتخاب جراح خود به تبلیغات نادرست و گمراه کننده که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود دارد، اعتماد نکنند و به جای آن باید از پایگاه های قانونی و معتبر وب سایت انجمن پلاستیک و زیبایی، وزارت بهداشت و نظام پزشکی بهره گیرند.

وی افزود: انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران آمادگی دارد از طریق راه های مختلف اطلاعات لازم را در اختیار بیماران قرار دهد و بیماران باید در هنگام اولین مشاوره به صراحت از پزشک خود در مورد معیارها و روش های مورد استفاده از حفاظت وی از ابتلا به کرونا سوال کنند. این گونه سووالات در کنار سووالات دیگری از قبیل میزان مهارت، رشته تحصیلی و محل انجام جراحی سبب روشن شدن ذهن بیماران و اعتماد پزشک و بیمار می شود.

باطنی اظهار داشت: اعضای انجمن پلاستیک و زیبایی ایران بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، شیوه نامه و آیین نامه منتشره عمل کرده و از ابتدای شیوع بیماری، درمان جراحی زیبایی در بعضی دوره ها متوقف و در دوره هایی نیز با تغییرات روبرو شده است.

 سالانه حدود ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می شود و در دنیا جراحی پلک، در بین جراحی های زیبایی سر و صورت، رتبه نخست را دارد، بعد از آن، عمل لیپوساکشن یا همان کشیدن چربی های اضافی بدن است.

همزمان با شروع بیماری کرونا در بسیاری از کشورهای جهان انجام جراحی‌های غیرضروری از جمله جراحی‌های زیبایی کاهش یافته ولی با گذشت پیک شیوع ویروس کووید ۱۹ جراحی‌های مختلف از سرگرفته شده است.

کاندیداهای جراحی زیبایی در کشور ما سنین مختلف بین ۱۸ تا ۶۵ سال دارند و مجوز انجام جراحی‌های پلاستیک و زیبایی از هفته پیش توسط وزارت بهداشت صادر شد البته این موضوع با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی صورت می‌گیرد.

 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا