واکنش های آلرژیک نخستین شوک واکسن فایزر

در اواخر سال گذشته میلادی شرکت فایزر اعلام کرد واکسنی که با همکاری شرکت آلمانی بی و ان تک توسعه داده در جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا ۹۵ درصد کارآمد است. انتشار این خبر کورسوی امیدی برای غلبه بر همه گیری کووید ۱۹ در سراسر جهان به وجود آورد. اندکی بعد و در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی انگلیس، استفاده اضطراری از این واکسن را تأیید کرد. پس از آن مقامات بهداشت آمریکا و اروپا نیز آن را تأیید کردند.

اما با شروع واکسیناسیون رؤیای ایمنی مطلق در برابر کووید ۱۹ رنگ باخت و واقعیت‌های آن اندک اندک آشکار شد. پس از شروع واکسیناسیون در انگلیس، مقامات این کشور هشدار دادند افرادی که سابقه ابتلاء به آلرژی دارند نباید این واکسن را دریافت کنند. این هشدار پس از آن صادر شد که دو نفر از کارمندان سازمان سلامت ملی انگلیس پس از دریافت واکسن واکنش‌های شدید آلرژیک نشان دادند.

هر دوی این افراد سابقه آلرژی داشتند و حتی مجبور به حمل آدرنالین همراه خود بودند. پس از آن یکی از دریافت کنندگان واکسن در ایالت آلاسکای آمریکا نیز با واکنش آلرژیک روبرو و در بیمارستان بستری شد.

در همین راستا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه کرد افرادی که قبلاً سابقه واکنش آلرژیک نسبت به محتویات هر یک از واکسن‌های کووید ۱۹ دارند، نباید واکسن مذکور را دریافت کنند.

همچنین هفته گذشته نشریه اورشلیم پست از ظهور واکنش‌های آلرژیک در بدن مردی ۴۹ ساله در فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته پزشکان وی یک ساعت پس از دریافت واکسن مذکور دچار شوک آنافیلاکسی و در بیمارستان بستری شده بود. او به کادر درمان گفته بود فقط به پنی سیلین حساسیت دارد و هیچ عارضه یا بیماری دیگری ندارد.

شوک بعدی؛ فوت

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و چندی بعد گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا نشان داد در جریان مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن ۶ نفر جان باخته‌اند. ۴ نفر از فوت شدگان واکسن پلاسیبو را دریافت کرده بودند. بر اساس گزارش منابع مختلف یکی از افراد فوت شده دارای چاقی مفرط بوده و از تصلب شرایین رنج می برده است. دو فرد دیگر نیز به دلیل حمله قلبی یا سکته فوت کرده‌اند. علت مرگ دو تن دیگر مشخص نشد. همچنین ۳ نفر از افراد درگذشته بیش از ۵۵ سال سن داشته‌اند.

اما این تنها موارد فوتی نبود که به نوعی به تزریق واکسن کرونا گره خورده بود. روزنامه تایمز اسرائیل هفته گذشته در گزارشی اشاره کرد یک پیرمرد ۸۸ ساله چند ساعت پس از دریافت نخستین دوز واکسن فایزر در بیمارستان اورشلیم درگذشته است. البته به گفته پزشکان وی دچار مشکلات سلامتی بوده است. پیش از آن نیز گزارشی از فوت یک مرد ۷۵ ساله پس از دریافت واکسن فایزر در منطقه فلسطین اشغالی اعلام شده بود. این مرد پس از تزریق واکسن و رسیدن به خانه‌اش از هوش رفت و بعداً اعلام شد در اثر نارسایی قلبی درگذشته است.

در کنار این موارد در سوئیس نیز یک پیرمرد ۹۱ ساله چند روز پس از دریافت این واکسن فوت کرد. وی در یکی از خانه‌های سالمندان کانتون لوسری زندگی می‌کرد و به چند بیماری حاد مبتلا بود.

ابتلاء به کووید ۱۹ پس از دریافت واکسن

این درحالی است که جنجال واکسن فایزر به همین جا ختم نمی‌شود. هفته گذشته یک پرستار بخش اورژانس به نام متیو دبلیو در سن دیه گو آمریکا ۸ روز پس از دریافت واکسن فایزر به کووید ۱۹ مبتلا شد. البته برخی کارشناسان معتقدند احتمال دارد وی قبل از دریافت واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد.

با این وجود با فاصله چند روز، یک پزشک آمریکایی بخش اورژانس به نام جاش میگل در ایالت جورجیا، از ابتلای خود به ویروس کرونا ۹ روز پس از دریافت دوز اول واکسن خبر داد. او در این باره گفت ۸ روز اولیه پس از دریافت واکسن بسیار مهم است. افراد باید کاملاً ایزوله باشند، ماسک استفاده کنند، دست‌هایشان را بشویند و از تردد خودداری کنند.

پس از آن مقامات مکزیک اعلام کردند مقامات مکزیک مشغول بررسی پرونده یک پزشک زن ۳۲ ساله هستند که پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر در بیمارستان بستری شده بود. طبق تشخیص اولیه پزشکان این فرد دچار آنسفالومیلت شده بود که نوعی التهاب مخ و نخاع به دنبال واکسیناسیون است.

به هر حال واکسیناسیون کووید ۱۹ با محصول شرکت فایزر ادامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند با وجود چنین بازخوردهایی این واکسن همچنان ایمن و قابل استفاده است و برخی دیگر درباره استفاده از آن توسط افراد مبتلا به آلرژی هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر واکسن‌های مدرنا، دانشگاه آکسفورد، سینوواک چین نیز تأیید شده و به افراد تزریق می‌شوند.

در هر صورت به نظر می‌رسد علیرغم تبلیغات زیاد هر کشور برای واکسن تولیدی خود و اعلام درصد کارآمدی، همچنان نمی‌توان به این واکسن‌ها اطمینان داشت و از عوارض آن غافل شد. باید هنوز منتظر ماند و دید کارآمدی کدامیک از واکسن‌های توسعه یافته بیش از بقیه است و همچنین عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا