افزایش ۱۰ درصدی جمعیت گونه‌های شاخص جانوری همدان

مهدی صفی خانی اظهار داشت: سرشماری زمستانه وحوش دوم تا ۱۴ دوم دی ماه جاری در ۶ منطقه حفاظت شده استان همدان انجام شد.

وی افزود: علاوه بر تیم‌هایی از محیط زیست و محیط‌بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش نیز در این سرشماری حضور و مشارکت داشتند و این سرشماری در هفت روز کاری به سرانجام رسید.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: هدف اصلی محیط زیست از این سرشماری به دست آوردن جمعیت وحوش شاخص منطقه از جمله کل، بز، قوچ و میش بود که آمارها بیانگر نوسان جمعیت وحوش در برخی مناطق و در مجموع بهبود وضعیت آماری این گونه های جانوری در استان است.

صفی خانی گفت: گونه قوچ و میش در استان همدان مهاجر محسوب می شوند اما کل و بز این ویژگی را ندارند، بنابراین در سرشماری زمستانه پس از آنالیز آمارها مشخص شد که جمعیت کل و بُز در مناطق حفاظت شده استان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار در این دوره به منظور بالا بردن دقت و کاهش میزان خطای سرشماری از فناوری نوین از جمله چهار دستگاه «هلی شات» استفاده شد.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: مهمترین علت کاهش جمعیت حیات وحش، تخریب زیستگاه و شکار و صید بی رویه است که با اقدامات انجام شده در یک سال گذشته برای حفاظت از حیات وحش، شاهد افزایش قابل توجه جمعیت گونه های شاخص جانوری در استان هستیم.

استان همدان با ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع، دارای ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹ گونه ماهی و ۴چهار گونه دوزیست است.

منبع :ایرنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا