دنا، موزه ای طبیعی از پدیده های زمین شناختی

نزدیکی به قطب‌های گردشگری فرهنگی مهمی چون اصفهان،شیراز و شهر زیبایی چون یاسوج و همچنین قرار گرفتن در مسیر کوچ عشایری،باعث شده تا این منطقه در نوع خود بی‌نظیر باشد.

تنوع گیاهی دنا را می‌توان از دیگر شاخصه‌های جذاب آن دانست، گونه‌های مختلف بلوط در ارتفاع 2500 متری، انواع گیاهان بوته‌ای و علفی در3500 متری و گلسنگ‌ ها و گیاهان صخره‌ای در 4000 متری کل منطقه را پوشانده‌اند و همراه یخچال‌ها، چشمه‌سار ها، آبشار ها و رودخانه‌های آب شیرین منظر طبیعی این منطقه را به وجود آورده‌اند.

کوه ‏های دنا به عنوان ذخایر منابع آب دره‏های متعدد و دامنه‏های آن نیز پر از چشمه‏های کوچک و بزرگ است. گردشگران و کوهنوردان منطقه حفاظت‌شده دنا این اقبال را دارند که از نزدیک شاهد پرواز هما -پرنده افسانه‌ای ایرانی- باشند و یا این‌که بز، خرس و پازن را با چشم غیرمسلح ببینند. منظر طبیعی دنا،آمیخته با زندگی عشایری و منظر فرهنگی، گیاهی و جانوری منطقه، گردشگران را شگفت‌زده این همه شکوه طبیعت و غنای فرهنگی می‌کند.    

منظر کوه دنا، بین پیچ و تاب اصفهان، رمز و راز کهگیلویه و بویراحمد و نغمه‌های فارس گسترده شده و این قله به عنوان بزرگ‌ترین چین خوردگی زاگرس با ارتفاع 4435 متر، خود مانند یک رشته کوه شامل 49 قله‌ با ارتفاع بالای 4000 متر است که از این نظر در ایران بی‌نظیر بوده و قله قاش مستان یا بیژن با 4409 متر نیز بلندترین آن هاست.

نام این کوه برگرفته از شهری باستانی دهنار (ده انار) در دامنه جنوبی کوه است که ابتدا دهنار بوده و سپس به دینار و دنا تغییر یافته است. بام زاگرس با دشت‌های سرسبز، چشمه‌های زیبا، رودخانه‌های پرآب، حیات وحش متنوع، پوشش گیاهی کم‌ نظیر، غارهای هیجان‌انگیز، مردمی ساده‌زیست با هنرهای دستی متنوع در تابستان و بهار برای تمامی طبیعت‌دوستان و زمستان و پاییز برای کوهنوردان حرفه‌ای مقصدی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا به شهر افسانه‌های شاهنامه معروف است و نزدیک‌ترین سکونتگاه بزرگ شهری به دنا است. گردشگران و کوهنوردان در سی‌سخت می توانند سوغات و هنرهای دستی قوم لر را تهیه کنند و زندگی رنگارنگ و زیبای مردم ساده زیست این منطقه را از نزدیک تماشا و درک کنند.   

منبع:DPL

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا