مرکز یک میلیون دلاری نانوالکترونیک در ایران

اغلب مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نیز برای انجام مطالعات خود ناگزیر به وارد کردن ماشین آلاتی هستند که بیشتر آنها وارداتی بوده و بعد از خراب شدن عملا از دور خارج می شوند.
از این رو، با سرمایه گذاری ستاد فناوری نانو و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نخستین مرکز ساخت (فب) میکرو- نانالکترونیک در پارک علم و فناوری پردیس ره اندازی و به بهره برداری رسید.
با رونق گرفتن این مرکز، بسیاری از دانشجویان و محققان رشته های الکترونیک قادر خواهند بود در این مکان که تمام دستگاه های آن تولید محققان ایرانی است، نمونه های اولیه طرح های خود را بسازند و حتی آنها را به مرحله نیمه صنعتی برسانند. البته این مرکز قابلیت تولید در حد صنعتی را هم داراست.
مهدی ضیغمی، مدیر گروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد فناوری نانو در گفتگو با سیناپرس اظهار کرد: ساخت این فب که از سال 93 کلید خورده، تا زمان افتتاح و نیز دستگاه های ساخته شده، چیزی بالغ بر 45 میلیارد تومان هزینه در برداشته که با احتساب تغییراتی که در  قیمت دلار در این سال ها رخ داده، این قیمت امروز به حدود 100 میلیارد دلار می رسد.
به گفته او، این نخستین فب در کشور است و پیش از این در مراکز نظامی چنین مراکزی وجود داشته اما این اولین مرکزی است که به طور عمومی می تواند در اختیار مردم قرار گیرد و نتیجه آن را در جامعه مشاهده کنیم.
او به این نکته اشاره می کند که هدف از راه اندازی این مرکز رفع نیازی است که در کشور وجود دارد. ما باید به جای این که طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه های الکترونیکی موردنیاز را به کشورهای دیگر واگذار کنیم، بتوانیم خودمان طراحی و تولید کنیم که امیدواریم با رونق گرفتن این مرکز به این هدف برسیم.
ضیغمی همچنین درگفتگو باسیناپرس اظهار می کند:این فب قرار است ابتدا روی نمونه های اولیه سنسورهای ECU و سنسورهای پیشرفته خودرو فعالیت کند.
در ادامه، حسین شکی، مدیرعامل شرکت کارا پردیس و مجری و سازمده فب نانوالکترونیک می گوید: این فب از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به طور کلی دستگاه های ساخت داخل در آن جانمایی شده است. این مرکز ساخت، تنها با یک میلیون دلار هزینه ساخته شده است که در برابر 30 میلیون دلاری که کشورهای دیگر صرف ساخت فب های خود می کنند، یک سوم هزینه را شامل می شود. اما ما امیدواریم در همین مرکز بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم تا بتوانیم در حوزه فناوری های هایتک حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا