مردان رویکرد همه یا هیچ را برای همکاری در پیش می گیرند

به گزارش سیناپرس ، در تحقیقاتی که به تازگی توسط گروهی از روانشناسان انجام گرفته، مشخص شده است که  مردان، در مقایسه با زنان رفتارهای به شدت خودخواهانه یا نوع دوستانه از خود نشان می دهند. در این تحقیق افراد می توانستند تصمیم بگیرند که تعاملی داشته باشند که به نفع خودشان یا به نفع دیگران باشد و یا به طور کلی از مزایای کلی برخوردار باشند.

در آزمایشی که اخیرا روان شناسان به کار گرفته اند، چهار نفر شرکت کننده وجود داشت که به هر کدام ۲۰ دلار برای شروع فعالیت داده شد. در ضمن به شرکت کنندگان این امکان داده شد که یک مقدار یا کل پول خود را در یک جعبه قابل استفاده عمومی اختصاص دهند به طوری که پول جمع شده در جعبه پس از اینکه در ۱/۵ ضرب شد، به طور مساوی بین چهار شرکت کننده تقسیم شود.

لازم به توضیح است که شرایط آزمایش برای همه افراد شرکت کننده یکسان بوده و هیچ فردی از میزان پولی که دیگر شرکت کنندگان در جعبه مشارکت کمک خواهند کرد، اطلاع ندارد. به گزارش سیناپرس، بنابراین، اگر همه شرکت کنندگان ۲۰ دلار به جعبه مشارکت کمک کنند، ۸۰ دلار جمع شده که در ۱/۵ ضرب می شود و در مجموع ۱۴۰ دلار به دست می آید که به طور مساوی بین چهار شرکت کننده تقسیم خواهد شد و به هر نفر ۳۰ دلار خواهد رسید. در حقیقت این بهترین نتیجه و حالت ممکن در این تعامل و مشارکت است.

با این حال، اگر شرکت کننده ای دچار خودخواهی شده و فقط نفع شخصی را در نظر بگیرد و هیچ پولی را به جعبه مشارکت اهدا نکند و سه شرکت کننده دیگر همه پول خود را وارد جعبه کنند، شرکت کننده خودخواه در آخر ۴۲/۵۰ دلار در اختیار خواهد داشت و بیشترین سود را از آن خود خواهد کرد.

نتایج بررسی های این آزمایش در دو گروه مردان و زنان، مشخص ساخت که مردان یا در گروه کسانی قرار می گیرند که با حداقل کمک در نظر دارند تا سود خود را به حداکثر برسانند و یا در گروه کمک بدون قید و شرط جای می گیرند که تلاش می کنند تا بیشترین کمک را به دیگران داشته باشند. در حالی که زنان در این تعاملات یا مشارکت جزئی داشته و یا همکاری مشروط خواهند داشت. به گزارش سیناپرس، بنابراین، این طور نیست که مردان و زنان در این زمینه کم و بیش با یکدیگر همکاری داشته باشند، بلکه آنها تصمیم می گیرند رفتار تعاملی یا عدم همکاری خود را به روش های مختلف نشان دهند.

در این تحقیقات مشخص شد که مردان به احتمال زیاد رویکرد «همه یا هیچ» را برای همکاری در پیش می گیرند در حالی که زنان در اکثر مواقع با یکدیگر همکاری متوسط ​​خواهند داشت.

یکی از نکات جالب توجه تحقیق فوق، این است که انسان ها بسیار مشتاق همکاری با افرادی هستند که هرگز ملاقات نکرده اند و این مسئله در بین هر دو گروه زنان و مردان صدق می کند. این نتیجه، از آزمایش مشابهی به دست آمده که در آن شرکت کنندگان راحت تر به جعبه ای که سایر شرکت کنندگان آن را نمی شناسند، کمک می کنند.

علاوه بر این تفاوت جنسیتی، در پژوهش های انجام مشخص شده است که :

    مردان در اوایل زندگی، تنهایی بیشتری را تجربه می کنند در حالی که زنان در اواخر زندگی، تنهاتر می شوند.
    مردان بیشتر از زنان برای استراحت وقت صرف می کنند.
    مردان از زبان انتزاعی بیشتری برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.
    مردان در برابر زنان تحمل بیشتری نسبت به خیانت همجنسان خود دارند.
    زنان بهتر از مردان می توانند حالت انزجار و نفرت را در صوت دیگران تشخیص دهند.
    مردان نسبت به زنان با دید مهربانانه تری به رابطه عاطفی قطع شده پیشین خود نگاه می کنند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم روانشناسی (Psychological Science) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا