چگونه ترمیم زخم موجب بروز سرطان می‌شود؟

به گزارش ایسنا، تصاویر زنده نشان دادند سلول‌های التهابی محافظت‌کننده از سیستم ایمنی بدن موسوم به نوتروفیل‌ها از محل زخم منحرف شده و به سمت سلول‌های پیش‌سرطانی پوست اطراف منتقل شدند.

نوتروفیل‌های تازه‌ از راه رسیده موجب تقسیم‌شدن این سلول‌های پوستی شدند و این موضوع سلول‌های پیش‌سرطانی را به سمت سرطانی‌شدن سوق داد.

نتایج بدست‌آمده، شواهد دیداری مستقیمی از ارتباط فیزیکی بین التهاب مرتبط با زخم و ایجاد سرطان پوست ارائه دادند.

به گفته دانشمندان دانشگاه بریستول، گلبول‌های سفید به ویژه نوتروفیل‌ها که معمولا به عنوان بخشی از سیستم ایمنی تعبیه‌شده در بدن عمل می‌کنند، توسط سلول‌های پوستی پیش‌سرطانی مجاور طوری جذب شدند که منجر به تکثیر سلول‌های تومور در سیستم آزمایشگاهی مدل گورخرماهی از ملانوم انسانی شدند.

تیم علمی پیش‌تر می‌دانست که التهاب یکی از 10 عامل سرطان است. سرطان همچنین به عنوان زخمی که ترمیم نمی‌شود، توصیف می‌شود. با این حال، جزئیات درباره این موضوع که چگونه آسیب فیزیکی به بافت‌های بدن ممکن است بر پیشرفت سرطان اثر بگذارد، به صورت معما باقی مانده بود.

دانشمندان از لاروی اصلاح‌شده گورخرماهی برای مشاهده ارتباط بین التهاب مرتبط با زخم و ملانومی که در بدن ماهی زنده رشد کرد، استفاده کردند. آن‌ها رخدادها و تغییرات سلولی را با استفاده از تصویربرداری زنده و با کمک یک میکروسکوپ لیزری اسکنر کانفوکال مشاهده کردند.

محققان در آزمایشات بیشتر دریافتند نوع خاصی از مولکول سیگنال‌دهنده به نام prostaglandin E2 که توسط نوتروفیل‌ها ترشح می‌شود، بخشی از سیگنالی است که رشد سلول مرتبط با سرطان را در سیستم آزمایشگاهی هدایت کرد.

در این میان، سطوح بالای نوتروفیل‌ها در نمونه‌های بالینی انسانی از ملانوم شناسایی شدند که متعلق به افراد سرطانی بودند.

همچنین افزایش تکثیر سلول‌های ملانوم با شانس زنده‌ماندن پایین مرتبط بود و این موضوع نشان می‌دهد یافته‌های جدید می‌تواند برای بیماران سرطانی کارآمد باشد.

جزئیات این تحقیق در مجله EMBO ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا