الحاق فضاپیمای روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی

به گزارش ایسنا، این موفقیت پس از تلاش‌های ناکام روسیه و امریکا برای تجهیز دوباره ایستگاه فضایی صورت گرفت.

آژانس فضایی فدرال روسیه، خبر الحاق فضاپیمای باری پروگرس M-28M به ایستگاه را در ساعت 7:11 صبح روز یکشنبه (11:47 دقیقه به وقت تهران) به وقت گرینویچ تایید کرد.

این سامانه فضایی حامل که روز جمعه (12 تیر) پرتاب شد، حامل بیش از 2300 کیلوگرم اکسیژن، سوخت، غذا، تجهیزات علمی و بسته‌های شخصی برای سه خدمه ایستگاه بین‌المللی بود.

کیهان‌نوردان روسی به نام‌های گنادی پادالکا و میخائیل کورنیکو و همچنین اسکات کلی، فضانورد امریکایی، هم‌اکنون در ایستگاه حضور دارند و قرار است اواخر ماه ژوئیه، سه فضانورد دیگر به آن‌ها ملحق شوند. پادالکا قرار است ماه نوامبر به زمین بازگردد، اما دو فضانورد دیگر تا ماه مارس باز نخواهند گشت.

فضاپیمای پروگرس روسیه پس از پرتاب از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و پس از 34 بار چرخش حول زمین، به ایستگاه فضایی رسید.

پروگرس به مدت چهار ماه در حالت الحاق به ایستگاه خواهد ماند تا از زباله‌ها و ابزار بلااستفاده پر شود و پس از بازگشت به زمین، بر فراز اقیانوس آرام خواهد سوخت.

رسیدن پروگرس به ایستگاه درست یک هفته پس از انفجار موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس انجام شد. قرار بود این شرکت با استفاده از کپسول بدون‌سرنشین دراگون ایستگاه را تجهیز کند که در انجام این ماموریت ناکام ماند.

فضاپیمای CRS-7 (دراگون) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس روز یکشنبه (هفتم تیر) به فضا پرتاب شد اما مدت کوتاهی پس از اوج‌گیری از سکوی پرتاب منفجر شد.

دراگون بر فراز موشک فالکون 9 و از مجموعه پرتاب 40 واقع در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا اوج گرفت، اما تنها چند دقیقه پس از پرتاب، فالکون دچار نقص فنی شد و بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد.

فضاپیمای باری بدون سرنشین اسپیس‌ایکس حامل 1814 کیلوگرم تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که مواد لازم برای انجام آزمایشات علمی متعدد و همچنین ماژول‌های مبدل جهت الحاق نسل بعدی فضاپیما با ایستگاه را با خود حمل می‌کرد.

ناکامی اسپیس‌ایکس در رسیدن به ایستگاه فضایی نگران‌کننده بود زیرا این سومین ماموریت بازتجهیز آزمایشگاه مداری بود که در کمتر از یک سال گذشته با شکست مواجه شده بود. پیش‌تر ناکامی در پرتاب موشک آنتارس و همچنین پروگرس 59 روسیه به ایستگاه فضایی نیز رخ داده بود و انتظار می‌رفت ماموریت فضاپیمای باری دراگون این شکست‌های فضایی را جبران کند.

موشک آنتارس حامل کپسول باری سیگنوس نیز بامداد روز هفتم آبان 1393 از پایگاه فضایی والوپس واقع در ویرجینیا به فضا پرتاب شد اما تنها 10 ثانیه پس از پرتاب منفجر شد و محموله 200 میلیون دلاری آن در آتش سوخت.

فضاپیمای سیگنوس که بر روی این موشک به سمت ایستگاه در حرکت بود، در سومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی (Orb-3) قرار بود حدود 2270 کیلوگرم بار شامل آب و غذا، آزمایشات علمی، وسایل موردنیاز فضانوردان و نمونه اولیه ماهواره Redmoond را به فضا منتقل کند.

هزینه پرتاب ناکام موشک آنتارس که بخشی از قرارداد 1.9 میلیارد دلاری ناسا با شرکت خصوصی اوربیتال‌ ساینس برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بود، بالغ بر دو میلیون دلار اعلام شده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا