سه مأموریت به مریخ و فضا در دستور کار ناسا

مأموریت های مختلفی برای اکتشاف روی سیاره مریخ مد نظر قرار دارد و از طرفی، تلسکوپ های جدیدی مورد استفاده قرار می گیرند و برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که محققان بتوانند انسان را تا سال 2024 به کره ماه برگردانند.

به گزارش سیناپرس به نقل از cnn، کاوشگر خورشیدی «پارکر» در ژانویه قرار است مأموریت نزدیک خود را خورشید انجام دهد. مأموریت OSIRIS-Rex نیز پس از جمع آوری موفقیت آمیز نمونه سیارک «بنو» در نزدیکی زمین، سفر بازگشت خود را دو سال آینده به سمت زمین آغاز خواهد کرد.

مأموریت Juno ناسا همچنان ادامه دارد و آنچه از مشتری و کره ماه می دانیم مدیون اکتشافات آن است. دانشمندان به اکتشاف و مطالعه نمونه های ارسالی از سیارک ریوگو خواهند پرداخت که در مأموریت Hayabusa2 ژاپن به زمین آورده شده است.

در حالی که همه گیری کرونا پرتاب برخی از این کاوشگرها و توسعه مأموریت ها را به تأخیر خواهد انداخت، اما بعضی از این مأموریت ها مانند کاوشگرهایی که در فضا حضور دارند هم طبق روال ادامه دارند.

اکتشاف مریخ به شیوه ای جدید

در سال 2020 کاوش های متعددی در مریخ انجام شد و امید می رود کاوشگر Tianwen-1 چین، کاوشگر Hope امارات متحده عربی و مریخ نورد Perseverance ناسا نیز مأموریت های خود را در سال 2021 در سیاره مریخ انجام دهند. این سه کاوشگر در ماه فوریه قرار است در سطح مریخ باشند.
کاوشگر Hope با قرار گرفتن در مدار مریخ، نخستین کاوشگری است که امارات در مدار سیاره سرخ قرار خواهد داد. این کاوشگر برای یک سال مریخی که معادل 687 روز زمین است، برای جمع آوری اطلاعات از جو مریخ در فضا سپری خواهد کرد.

Tianwen-1 چین نیز نخستین مأموریت این کشور در ارسال کاوشگر به مریخ محسوب می شود. این کاوشگر پیش از فرود مریخ نورد روی سطح این سیاره در مدار قرار خواهد گرفت و محققان چینی امیدوارند که با این کار بتوانند اطلاعات ارزشمندی را از خاک مریخ، ساختار زمین سناسی، محیطی، جو و نشانه هایی از آب را به دست آورند.
به گزارش سیناپرس، این کاوشگر چینی با خود مدارگرد، دوربین، فرودگر و یک مریخ نورد همراه دارد. به محض این که فرودگر سطح مریخ را لمس کند، رمپی را باز می کند که به مریخ نورد امکان حرکت روی سطح این سیاره را می دد. مدارگرد نیز سیگنال هایی را از مریخ نورد به زمین ارسال می کند.
مریخ نورد Perseverance ناسا نیز قرار است 18 فوریه روی سطح مریخ به زمین بنشیند. این مریخ نورد به چند دوربین شامل دوربین فیلمبرداری و نیز میکروسکوپ مجهز است که علاوه بر شنیدن، وقایع زنده این سیاره را ثبت و ضبط خواهد کرد. محققان ناسا انتظار دارند به این طریق بتوانند صداهای مریخ را بشنوند و تصاویر و ویدئوهای گرفته شده از سطح آن را طی چند هفته بعد مشاهده کنند. پس از فرود مریخ نورد روی سطح مریخ، مأموریت دو ساله Perseverance آغاز می شود.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این سه مأموریت مهم فضایی، ناسا قرار است در 31 اکتبر 2021 تلسکوپ فضایی James Webb خود را به فضا پرتاب کند که به رصدخانه بزرگ فضایی آینده این مرکز تبدیل خواهد شد. این پرتاب قرار بود در مارس 2021 انجام شود که به دلیل همه گیری کرونا و چالش های فنی به وجود آمده، این کار به تأخیر افتاد.

این تلسکوپ قرار است پرسش های زیادی را درباره منظومه شمسی پاسخ دهد و سیارات فراخورشیدی را نیز به شیوه ای جدید مطالعه کند و همچنین کاوش عمیق تری از مطالعات قبلی در کهکشان انجام دهد.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا