پنج استاندارد دارویی پرمصرف در حوزه داروهای گیاهی رونمایی شد

مراسم رونمایی از پنج استاندارد گیاهی پرمصرف در حوزه داروهای گیاهی، از طریق ارتباط مجازی و با حضور دکتر محمد رضاپورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و حضور جمعی از مدیران پژوهشکده‌های مستقر در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در محل پژوهشکده گیاهان دارویی این نهاد برگزار شد.

دکتر پورعابدی در این مراسم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در کارها مرجعیت داشته باشیم، لازمه این کار، بررسی و انجام آن از جوانب مختلف است،گفت: وجه تمایز این پژوهشکده با دیگر مراکز تحقیقاتی، توانمندی این آن در بحث کشاورزی، پزشکی و داروسازی است.

وی با بیان اینکه تولید این استاندارهای دارویی از جهت اقتصادی و در حوزه کسب‌وکار دارای ارزش بالایی است تاکید کرد: در طرح‌های پژوهشی نگاه ویژه‌ای به این موضوع باید داشت تا بتوان جایگاه ویژه‌ای در حوزه صنعت داروهای گیاهی و گیاهان دارویی برای این حوزه کسب کرد.

برنامه‌های پژوهشکده گیاهان دارویی برای افزایش این استانداردها

دکتر رضا غفارزادگان، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم گفت: استانداردهای گیاهی یکی از حوزه‌های با تکنولوژی بالا در حوزه تولید فرآورده‌های طبیعی است و به دلیل اینکه کشورمان در شرایط تحریم استانداردها به سر می‌برد با مشکلاتی در صنعت تولید داروهای گیاهی و گیاهان دارویی مواجهه هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم استاندارها در صنعت داروهای گیاهی به وجود آورده است بیان کرد: این استاندارها در خیلی از موارد در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و در صورت در اختیار قرار دادن باقیمت‌های چندین برابر عرضه می‌شود.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در همین رابطه پژوهشکده گیاهان دارویی فعالیت در این حوزه را آغاز کرد و پنج استاندارد پرکاربرد در صنعت گیاهان دارویی بانام‌های Apigenin, Glycyrrhizin, Quercetin, Silybin, Suberosin را مورد شناسایی قرار داد، افزود: پس از شناسایی استانداردها، مطالعات و خالص‌سازی ترکیبات و آنالیز آن‌ها، دانش فنی و مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اخذ شد. برنامه‌هایی برای افزایش این استانداردهای گیاهی در آینده داریم تا نیازهای حوزه صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را تأمین نماییم.

جلوگیری از خروج سالیانه میلیون‌ها دلار ارز با تولید این استانداردها

همچنین دکتر سعید توکلی، عضو هیات علمی این پژوهشکده و مجری این طرح عنوان کرد: در کشورمان بیش از دو هزار فرآورده طبیعی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو وجود دارند که برای آنالیز این فرآورده‌ها نیاز به ترکیبات طبیعی جداشده و خالص‌سازی شده از این گیاهان است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر توکلی با بیان اینکه تاکنون تنها چند شرکت محدود از کشورهای آلمان، سوئیس و چین در سطح دنیا تولیدکننده این استانداردها بوده‌اند افزود: پس از سه سال تحقیق برای اولین بار در خاورمیانه در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دانش فنی تولید نیمه‌صنعتی پنج استاندارد پرمصرف در صنایع دارویی به دست متخصصین فیتوشیمی و فارماکوگنوزی این پژوهشکده، بومی شد که تولید این استانداردها از خروج سالیانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد و گام بزرگی در توسعه صنایع داروهای گیاهی کشور خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا