با پنج مقصد کوهپیمایی در ایران آشنا شوید

همچنین تجهیزات در ترکینگ همان چیزهایی است که همیشه برای رفتن به طبیعت نیاز داریم؛ لوازم کوهنوردی ، کفش کوهنوردی، لوازم ضد آب، کوله پشتی سبک، غذا، مواد غذایی و نقشه اما نکته‌ اصلی در ترکینگ این است که  معمولا از نظر فني سبک و راحت‌ است. مثلا يك كفش خوب برای ترکینگ بايد سبك بوده و فشار‌هاي وارد آمده به پاي شما را تعديل كند. اگر قصد شروع فعالیت ترکینگ را دارید، باید مقصدهای ترکینگ در ایران را بشناسید.

در مقصدهای تركينگ معمولا زمين‌های پست و ناهموار و مسيرهاي طولاني در انتظار شماست و معمولا به برنامه‌ريزي از مدت‌ها قبل نياز ندارد و تنها كافي است شما تصميم بگيريد از طبیعت و ماجراجویی‌تان لذت ببرید.

کوه‌ها و تپه‌های تالش

در شمال غربی و جنوب شرقی جمهوری آذربایجان زنجیره‌ایی از کوه های تالش قرار گرفته‌اند که از چند رشته کوه کوچک و کوه ها و قله‌های متعدد که مناسب کوه‌پیمایی است تشکیل شده است. دامنه‌های شرقی آن از سنگ‌های آهکی متعلق به دوره مزوزوئیک و دامنه های غربی آن از رسوبات جدید دوران سنوزوئیک تشکیل شده است.

این ناحیه چند قله بلندتر از ۳ هزار متر دارد و  دارای بالاترین میزان بارندگی در ایران و در جمهوری آذربایجان است. این رشته کوه ها دارای سه رشته اصلی است که تا ۸ کیلومتری ساحل خزر ادامه دارد و بلند ترین آنها قله‌ی قیزیل یوردو نام دارد.

همچنین از ارتفاعات تالش رود های متعددی سرچشمه می‌گیرد که چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد و اقلیم منطقه دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های نسبتا گرم است. این منطقه در طول سال میزبان تعداد بسیار زیادی از کوهنوردان و گردشگران مناطق مختلف است که قابلیت‌های خود را در این منطقه محک می‌زنند و از طبیعت بکر آن لذت می‌برند.

ارتفاعات تالش را می‌توان جزو بهترین مسیرهای کوهپیمایی دانست و در حالت کلی، کوه هایی که در مرز بین استان‌های زنجان گیلان و آذربایجان قرار دارند دارای چمن‌زار های گسترده، پوشش خاک بسیار غنی و جنگل‌های ارزشمندی می‌باشند که در هنگام کوهپیمایی از مسیرهای مختلف بی‌نظیر آن عبور خواهید کرد.

دره عشق

یکی دیگر از مقصدهای تركينگ مناسب و بسیار دیدنی برای کوه‌پیمایی دره عشق است که در استان چهارمحال و بختیاری در 110 کیلومتری شهر کرد واقع شده و طولانی ترین رود ایران، رود کارون در آن جریان دارد. دره‌ی عشق که از بکرترین جاذبه‌های گردشگری این استان است آبشارها و رودخانه‌های طبیعی بسیاری را در خودش جای داده است که همه این‌ها باعث آرامش منطقه می‌شود.

از جمله تفریحات غالب این منطقه علاوه بر کوهپیمایی، رفتینگ در رودخانه، دوچرخه سواری، ماهیگیری و عکاسی است که می‌توان لحظات بی نظیری را در آن تجربه کرد؛ همچنین فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت بهترین فصل بازدید از این دره است.

منطقه ییلاقی سوباتان

منطقه سوباتان در نزدیکی شهرستان تالش در استان گیلان واقع شده است و یکی از بهترین مقصدهای تركينگ محسوب می‌شود. این منطقه  بهشتی در ارتفاعات  1800 تا 1900 متری قرار دارد و به همین دلیل در معرض بادهای بسیاری نیز قرار دارد که در فصول بسیار گرم سال دارای آب و هوای خنکی است.

دشت ها تپه ها و مراتع سرسبز که هر ساله در فصل بهار پوشیده از گلهای وحشی می‌شود، میزبان طبیعت گردان بسیاری برای کوهپیمایی است. سمت شمال این منطقه رودخانه لیسار واقع شده و از غرب دریاچه ی نئور به ییلاقات اردبیل می رسد. در شرق آن جنگل های تالش و در جنوب شاهد مناطق ییلاقی آسبومار هستیم.

در تالش سو به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است به دلیل این که گیاه گلپر در جای‌جای این منطقه ییلاقی رشد می‌کند نام سوباتان را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند.

کویر مصر

کویر مصر نام روستایی است که در نزدیکی خور و بیابانک اصفهان قرار دارد و یکی از مقصدهای تركينگ و هایکینگ در کویر برای بسیاری از دوستداران این زیبایی های بی حد و حصر است. دیدنی ترین بخش کویر مصر رمل ها و تپه های ماسه‌ایی است که تا چشم کار میکند تمامی ندارند. پیاده روی با پای برهنه بر روی شن های گرم و روان تجربه ایی به یاد ماندنی است.

کویر ها به طور معمول آب و هوایی گرم و خشک دارند اما در پاییز و زمستان کمی متفاوت است، در این فصل آب و هوا ملایم و معتدل است و در هنگام شب رو به سردی میرود به همین دلیل بسیاری بهترین زمان برای سفر به مقصدهای تركينگ کویری را نیمه دوم سال می‌دانند.

روستای لالان

از دیگر مقصدهای تركينگ می‌توان به روستای لالان یا لالون که از روستاهای بخش رودبار شهرستان شمیران استان تهران است اشاره کرد. این روستا به دلیل داشتن گل های لاله به لاله گون معروف بوده و کم کم به لالان تبدیل شده است. این طبیعت کوهستانی زیبا تنها در ۴۵ کیلومتر‌ی شمال تهران قرار دارد و می‌تواند یکی از مقصدهای تركينگ مناسب برای کوهپیمایی یک روزه در چشم انداز کوه ها و قله‌ها باشد.

در تابستان می‌توانید از هوای خنک و مطلوب، و در زمستان از لالان پوشیده از برف نهایت لذت را ببرید. چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی در این منطقه یافت می‌شود ازجمله چشمه آب معدنی تلخ آب، رودخانه‌ی لالون و آبشار زیبای خلنو که از شهرت بسیاری برخوردارند.

 امیدواریم که از فعالیت ترکینگ خود در این مقاصد لذت ببرید!

منبع:DPL

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا