۱۲هزار گوشی هوشمند و تبلت به دانشجویان نیازمند اهدا می شود

محمدحسین امید، مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری در نشست خبری امروز که با موضوع "دعوت از عموم شهروندان برای همیاری در توسعه‌ی علمی کشور" در ساختمان این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: در اکثر نقاط دنیا دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، مثل دانشگاه هاروارد، بیش از این‌که دولتی باشند، با نیروهای مردمی، موقوفات و خیریه‌ها اداره می‌شوند.

امید ادامه داد: در بسیاری از همین کشورها بخش بسیار زیادی از موقوفات به مجموعه‌های علمی اختصاص داده می‌شود. علی‌رغم این‌که ایران یکی از درخشان‌ترین سوابق را در میان کشورهای دنیا در حوزه‌ی وقف علمی داشته، اما این روزها کمتر از قبل به آن بها داده می‌شود.

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری درباره‌ی موقوفات دانشگاه تهران بیان کرد: بسیاری از مجموعه‌هایی که در حال حاضر در اختیار دانشگاه تهران است، از وقفیات خیّرینی هم‌چون مرحوم جمال‌زاده، محمدصادق افشار و… است. افرادی مانند این خیّرین تمام سرمایه‌شان را وقف آموزش عالی در دانشگاه تهران کرده‌اند.

این عضو بنیاد درباره‌ی وجود خلاء‌هایی در حوزه‌ی وقف در آموزش عالی، ادامه داد: عمده‌ی خیّرین بیشتر در حوزه‌ی آموزش و پرورش فعالیت دارند و حضور خیرین در آموزش عالی کمتر احساس می‌شود.

امید درباره‌ی اقدامات بنیاد حامیان علم این‌چنین گفت: در این بنیاد حمایت از دانشگاه‌های مختلف کشور، در دستور کار قرار دارد. بنیاد حامیان علم و فناوری هم نقشی ملی دارد و هم فعالیت‌های خصوصی‌اش را دنبال می‌کند.

مدیرعامل بنیاد با اشاره به اعضای حاضر در این مجموعه، اظهار کرد: خیّرین بسیاری از سال ۱۳۹۵ که این بنیاد تشکیل شد، به دانشگاه‌های ایران کمک‌های بسیار زیادی کرده‌اند. هیئت امنای این بنیاد، همه‌ساله از میان کادر علمی و آموزشی دانشگاه‌های مختلف انتخاب می‌شوند. هم‌چنین بسیاری از وزرای علوم پیشین نیز به عضویت بنیاد حامیان درآمده‌اند.

امید درباره‌ی اهداف بنیاد نیز چنین گفت: از اهداف بنیاد حامیان علم و فناوری می‌توان به حمایت از صندوق‌های دانشگاهی، حمایت از دانشجویان کم‌تر برخوردار دانشگاه‌های مختلف و ایجاد صندوقی برای کمک به جوایز علمی و فناوری، اشاره کرد.

وی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و تاثیر آن بر آموزش عالی، ادامه داد: حالا، با وجود شرایط پاندمیک و مجازی شدن دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشجوها به گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و سایر وسایل ارتباطی دسترسی ندارند؛ از همین رو و طی جلسه‌ای در بنیاد حامیان علم و فناوری و رایزنی با بانک‌های مختلف، بنا شد تا به ۱۱۰ دانشجوی کمتربرخوردار از ۱۱۰ دانشگاه، مجموعاً ۱۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه گوشی هوشمند و تبلت اهدا شود.

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری از روند روبه‌رشد این انجمن ابراز امیدوری کرد و گفت: امید آن است خیّرین، مردم و فارغ‌التحصیلان بیشتری به سوی این بنیاد متمایل شوند تا دانشجویان، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های بیشتری از مواهب علمی برخوردار شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا