بلندترین صدای ایجاد شده در تاریخ کره زمین

صدا در اثر ضربه مولکول ها به یکدیگر، در یک زنجیره از منبع صدا تا پرده گوش کشیده می شود. صدا یک نوع انرژی ارتعاشی است که توسط گوش دریافت شده و با کمک عصب های شنوایی به مغز ارسال شده و شنیده می شود. به گزارش سیناپرس، زمانی که با انگشت گوش خود را می پوشانید، در رسیدن این زنجیره به گوشتان اختلال ایجاد می کنید که باعث می شود تا این مولکول ها با موج آشفتگی به نزدیکترین بخش منتقل شده تا به پرده گوش رسیده و پیام به مغز منتقل شده و در نهایت صدا شنیده شود.

بنابراین هر مولکول فقط یک مسافت بسیار کمی را طی کرده و موجی از انرژی را از منبع صدا به گوش شما منتقل می کند. این موج متشکل از مناطقی با فشار و مولکول های زیاد و به دنبال آن مناطق کم فشار نسبتاً پراکنده است.

در مناطق کم فشار که هیچ مولکولی وجود ندارد، صدایی نیز تولید نمی شود. از نظر فنی صدا نمی تواند از حدی بلندتر باشد. اگر انرژی بیشتری در منبع صدا وجود داشته باشد، مولکول های هوا به جای اینکه آن را به جلو و عقب منتقل کنند، فقط به صورت عمده تحت فشار قرار می دهند و موج صدا به یک موج شوک آور تبدیل می شود.

بلندترین صدای ثبت شده در طول تاریخ

به نظر می رسد صدای انفجار یا رعد و برق می تواند از صداهای بسیار بلند روی زمین باشد اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که یک موج صدا باید چقدر بلند باشد تا به یک موج شوک آور تبدیل شود و عنوان بلندترین صدای ایجاد شده در زمین را به خود اختصاص دهد.

یافته های دانشمندان نشان می دهد هنگامی که آتشفشان کراکاتوآ در اندونزی در سال ۱۸۸۳ میلادی فوران کرد، یک جزیره را ویران نموده و مواد مذاب آن در شعاع ۲۷/۳ کیلومتر با سرعت ۸۰۰ متر بر ثانیه پرتاب شده و در اثر آن ۳۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش های تاریخی نشان می دهد صدایی که در اثر این انفجار ایجاد شده به قدری زیاد بود که ملوانان در ۶۴/۳ کیلومتری این محل دچار پارگی پرده گوش شدند. گفتنی است حتی تا ۱۶۰ کیلومتر دورتر از آن، حجم صدا ۱۷۰ دسی بل و آنقدر زیاد بود که ممکن بود به افرادی که آن را می شنوند، آسیب دائمی وارد شود. به گزارش سیناپرس،جالب این است که شدت صدای ایجاد شده بر اثر این انفجار به حدی بود که در چهار هزار و ۸۰۰ کیلوتر دورتر نیز شنیده می شد به طور مثال صدایی برای درک بهتر این پدیده باید بگوییم صدایی که در انگلیس تولید شده می تواند در ایالات متحده شنیده شود.

در توضیحات تکمیلی بحث صوت و قدرت آن باید گفت که واحد سنجش صدا بل بوده که از نام دانشمند مشهور یعنی الكساندر گراهام بل گرفته شده اما از آن جهت که واحد بل برای صدا بسیار زیاد است،  دانشمندان توافق کردند تا آن را بر ۱۰ تقسیم کرده و نام دسی بل به کار ببرند. به گزارش سیناپرس،برای مقایسه میزان صداهای مختلف باید بگوییم که صدای تنفس شما ۱۰ دسی بل است. نجوا ۲۰ دسی بل، یک مکالمه عادی ۶۰ دسی بل، یک رستوران پر سر و صدا ۷۰ دسی بل و یک مته برقی ۹۵ دسی بل صدا تولید می کنند.

جیل دریک (Jill Drake)، در سال ۲۰۰۰ رکورد جهانی گینس را برای بلندترین صدای فریاد انسان با ۱۲۹ دسی بل به دست آورد. در انتها باید به این نکته نیز اشاره کنیم که موج شوک ناشی از فعالیت و انفجار آتشفشان کراکتوآ چنان نیرومند و قوی بود که چهار بار دور زمین را طی کرد.