چهار نوع جهش یافته ویروس کرونا در جهان

در حالی که جهان همچنان به مبارزه با ویروس کرونا ادامه می دهد ، ظهور انواع جهش یافته این ویروسا کار را برای کنترل آن بسیار سخت کرده است. تاکنون میلیون ها نفر در جهان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.به گزارش سیناپرس، به تازگی سازمان بهداشت جهانی در این رابطه هشدار داده است که چهار نوع ویروس کووید۱۹  در جهان و بین انسان ها در حال انتقال است.  

در اینجا به معرفی و محل ظهور انواع جهش یافته ویروس کرونا می پردازیم:

نوع D614G: نوع D614G کووید ۱۹ در ژن رمزگذار پروتئین اسپایک در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه سال ۲۰۲۰ برابر با اواخر دی و بهمن ماه ۱۳۹۸ ظهور کرد. این ویروس جهش یافته که در چین شناسایی شده، جایگزین سویه اولیه کرونا گردید.به گزارش سیناپرس، سویه D614G ممکن است باعث افزایش عفونت و انتقال شود اما خطرناک تر از سویه قبلی نیست. گزارش ها حاکی از آن است که این ویروس باعث بروز بیماری شدیدتر نشده  و اثر واکسن ها را تغییر نمی دهد.

نوع کلاستر۵: این نوع از ویروس کرونا در آگوست و سپتامبر سال ۲۰۲۰ برابر با مرداد و شهوریور ۱۳۹۹ در منطقه  جوتلند شمالی واقع در دانمارک شناسایی شد. مقامات دانمارکی جهش را در مزارع پرورش راسو در این کشور شناسایی کردند. به گزارش سیناپرس،طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، نوع کلاستر۵ ممکن است منجر به کاهش خنثی سازی ویروس در انسان شود که می تواند به طور بالقوه میزان و مدت زمان حفاظت و ایمنی در برابر بیماری یا واکسیناسیون را کاهش دهد. تاکنون مقامات دانمارکی تنها چند مورد از این نوع کووید ۱۹ را شناسایی کرده اند. آنها معتقدند که این نوع به اندازه نمونه های دیگر گسترش پیدا نمی کند.

نوع کووید۱۹ انگلیسی یا VOC 202012/01: مقامان کشور انگلستان در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ آذرماه سال جاری به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند که نوع جدیدی از ویروس کرونای سارس ۲ – عامل بیماری کووید ۱۹ در جنوب شرقی این کشور شناسایی شده که نام آن را VOC 202012/01 گذاشته اند. به گزارش سیناپرس، گزارش ها حاکی از آن است که این نوع ویروس کرونا ۷۰ درصد بیشتر از انواع جهش یافته دیگر قابل انتقال و مسری است. به دنبال ظهور این نوع جهش یافته کووید۱۹  بسیاری از کشورها مجبور به توقف پروازهای خود از مبدا و به مقصد انگلیس شدند. البته با این که این نوع کرونا سریع تر انتقال پیدا می کند اما هیچ تغییری در شدت بیماری ایجاد نکرده است. در حال حاضر نوع انگلیسی ویروس کرونا در ۳۱ کشور شناسایی شده است.

نوع 501Y.V2: این نوع ویروس کرونا در آفریقای جنوبی و در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ برابر با ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۹ شناسایی شد. مطالعات اولیه نشان می دهد که این نوع ویروس از بار ویروسی بالاتری برخوردار بوده که نشان دهنده افزایش میزان انتقال بیماری است. با این حال، هیچ شواهد واضحی وجود ندارد که این نوع جدید علائم شدیدتری از بیماری را در بیماران ایجاد کند.

 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا