کشف روستای باستانی ۲۲۰۰ ساله در انگلستان

بررسی های جدید باستان شناسان در یک سایت وسیع باستانی که مساحت آن حدود چهار هکتار است و پیش از این گمان می رفت که پیشینه آن به عصر امپراتوری روم باز می گردد، منجر به شناسایی یک روستای ۲ هزار و ۲۰۰ ساله عصر آهن شد.

بررسی های میدانی باستان شناسان نشان می دهد که این سایت در اواخر عصر آهن و تا اوایل دوره امپراتوری روم دارای اهمیت بوده است ، اما ممکن است آسیب ببیند  و احتمالاً بر اثر جنگ های رخ داده در زمان ملکه انگلیس به نام بودیکا با نیروهای رومی دچار آسیب دیدگی شدید شده و اهمیت خود را از دست داده است. در پی این موضوع احتمالاً ساکنان این روستا، منازل خود را ترک کرده و از این محل مهاجرت کرده اند.

بر اساس کاوش های انجام شده تا امروز مشخص شد که این سایت دارای یک محفظه دفاعی بزرگ است که در اواخر قرن نخست پیش از میلاد حفر شده است. در این روستا همچنین ۱۷ خانه مدور و 17 سازه نیم دایره ای شناسایی شدند که احتمالاً نقش بادگیر را ایفا می کردند.

در بخش دیگری از این روستا نیز سازه هایی با ساختار نیم دایره های کوچکتر شناسایی شد که احتمالاً مربوط به تأسیسات صنعتی و کوره های ذوب فلز و ساخت اشیا فلزی هستند.

شواهد موجود، حاکی از این موضوع هستند که قطر این ساختمان های مدور تا 15 متر است. باستان شناسان گفتند که این محوطه ورودی شبیه خیابان بود و به یک میدانگاه مرکزی منتهی می شد. ساختارهای مشابه فروشگاه ها، انبار غلات و حبوبات قرون وسطی نیز در این روستا به دست آمد که احتمالاً می توانستند محل ذخیره دانه های خوراکی و غلات باشند.

در طول حفاری و کاوش های باستان شناسی در این روستا  بیش از 100 شی‌ء تزئینی از جمله سنجاق سینه متعلق به قرن نخست پیش از میلاد تا قرن سوم میلادی  کشف شد. علاوه بر این بیش از ۱۰ سکه عصر آهن ، سکه های رومی ، سنجاق مو ، مهره ها ، حلقه های انگشتری و یک مجسمه خروس از جنس  آلیاژ حاوی مس کشف شده است.

در این روستای باستانی همچنین منطقه ای با مقادیر زیادی از استخوان حیوانات و پوسته صدف و ظروف نذورات به دست آمد که احتمالاً مرتبط با یک نوع آئین مذهبی و مراسم دینی است. باستان شناسان احتمال می دهند این مراسم با خدایان رومی مرتبط باشد.

از جمله نکات جالب توجه در این روستای عصر آهن، کشف تعدادی خانه نسبتاً بزرگ است که بر اثر آتش سوزی از بین رفته اند که این موضوع فرضیه متروک شدن روستا بر اثر جنگ را تقویت می کند.

در گزارشی که اخیراً در مجله باستان شناسی آکسفورد منتشر شد، اندی گریف و پت موان از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کردند: هنوز نمی توان به طور قطعی از تاریخچه این روستا صحبت کرد اما شواهد اولیه نشان می دهد این روستا در زمان ملکه بودیکا دچار آسیب شدید شده است و ما احتمال می دهیم ساکنان آن از خانواده های طرفدار ملکه انگلستان در آن زمان بودند که قربانی انتقام جویی رومی ها شده اند. البته برای اثبات این فرضیه هنوز باید بررسی های بیشتری انجام شود.

گفتنی است بر اساس منابع تاریخی هنگامی که رومی ها در حدود سال 43 میلادی انگلستان کنونی را فتح کردند، به پراسوتاگوس، رئیس قبیله سلتیک اجازه دادند که به حکومت خود ادامه دهد. این صلح شکننده به محض مرگ پراسوتاگوس  در سال 60 میلادی پایان یافته و رومی ها نه تنها سرزمین آن ها را مصادره کردند، بلکه همسر بیوه پراسوتاگوس، بودیکا را شلاق زده و دختران وی را مورد تجاوز قرار دادند. از دید مورخان این یک اشتباه استراتژیک از سوی رومی ها بود زیرا این ملکه قدرتمند، رهبری ائتلافی از قبایل شورشی را بر عهده گرفته و به جنگ با روم پرداخته و تقریباً توانست آن ها را از انگلستان اخراج کند.

 در پایان، اما، بودیکا در نبردی به سال 61 میلادی شکست خورده و به گفته تاسیتوس مورخ رومی، برای جلوگیری از دستگیری، خود را مسموم کرد. البته کاسیوس دیو، یکی دیگر از مورخان آن زمان، گزارش می دهد که وی بر اثر زخم های میدان جنگ درگذشته است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا