ارسال عنکبوت فضایی به کره ماه

به گزارش ایندیپندنت، محققان انگلیسی نخستین ماه نورد رباتیک کوچک را که کوچک ترین ماه نورد در نوع خود است، تولید کرده اند که به جای چرخ پا دارد و ظاهری آن بسیار شبیه عنکبوت است.
این عنکبوت فضایی قرار است با هدف مأموریت های آینده انسان روی کره ماه به سطح ماه فرستاده شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماه نورد، انگلیس بعد از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشوری خواهند بود که ماه نورد به کره ماه ارسال می کند.
به گزارش سیناپرس، این ربات توسط استارتاپ فضایی SpaceBit طراحی شده است. مؤسس این شرکت، هدف از ساخت این ربات عنکبوتی را سفر به ماه و مشاهده قسمت های مختلفی که امکان اکتشاف برای انسان دارند، عنوان کرد.

اما همان طور که گفته شد، این ماه نور برخلاف دیگر نمونه های ماه نورد ساخته شده که دارای چرخ بودند و از طریق همین چرخ ها روی سطح ماه حرکت می کردند، چرخی برای آن تعبیه نشده و به جای آن 4 پا شبیه پاهای عنکبوت برای آن ساخته شده است و این امکان را برای این ربات فراهم می کند که شبیه انسان روی سطح ماه حرکت کرده و به اکتشاف بپردازد.

به گزارش سیناپرس، ناسا در ماه می اعلام کرد که کمپانی Astrobotic و دو کمپانی دیگر بودجه ای را برای ساخت ماه نوردها دریافت کرده اند. کمپانی Astrobotic پیش از این هم میلیون ها دلار برای انتقال 14 دستگاه ناسا به کره ماه و نیز 14 محموله از شرکای دیگر دریافت کرده بود.
کمپانی SpaceBit یکی دیگر از این شرکاست که قرار است این ماه نورد را در داخل فرودگر Peregrine کمپانی Astrobotic به فضا پرتاب کند. انتظار می رود ارسال این ماه نورد در نزدیکی منطقه «دریای آرامی»، یکی از دریاوارهای کره ماه، در جون یا جولای 2021 فرود بیاید.

زمانی که فرودگر به کره ماه برسد، ماه نورد 5/1 کیلوگرمی از قسمت زیرین فرودگر، همراه دیگر محموله ها روی سطح ماه فرود می آید. این ماه نورد روی سطح ماه حرکت کرده و به اندازه گیری و جمع آوری داده های اکتشافی می پردازد.

این ماه نور عنکبوتی با باتری کار می کند اما یک پنل خورشیدی کوچک نیز در آن تعبیه شده که از انرژی خورشید هم استفاده می کند. دو دوربین هم در آن تعبیه شده که به گرفتن عکس های سلفی ربات کمک می کند. دلیل پاهایی هم که برای این ربات در نظر گرفته شده این است که این ماه نورد بتواند در مأموریت های آینده بتواند وارد دالان های گذازه ای شود که پیش از این چنین امکانی برای ماه نوردها وجود نداشت.

محققان امیدوارند که پس از فرود موفقیت آمیز این ماه نورد روی سطح ماه، به اکتشاف و بررسی دالان های گذازه ای و محیط آنجا برپردازند. آنها امیدوارند که بتوانند دمای ثابتی برای مأموریت های آینده انسان در کره ماه پیدا کنند.

محیط بسیار ناهمواری در دالان های گدازه ای وجود دارد که ماه نوردهای چرخ دار قادر به حرکت روی آنها نیستند به همین دلیل پاهای این ربات فضایی کمک زیادی به اکتشاف محققان می کند.
ربات ساخت SpaceBit می تواند نوسانات دمایی بین 130 درجه بالای صفر و 130 درجه زیر صفر شب های ماه را تحمل کند و می تواند در طول یک روز ماه می تواند به اکتشاف بپردازد. این ماه نورد قرار است تا 10 روز روی کره ماه بماند.

مترجم:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا