افزایش باروری خاک برای تأمین مواد غذایی در چین

 کشت بی رویه و استفاده بیش از حد از کود برای سال‌های متمادی باعث شده تا میزان باروری خاک در سه دهه اخیر در چین حداقل 10 درصد کاهش یابد.

بر اساس بررسی‌ها میزان باروری زمین‌های حاصلخیز در چین از ۸۰ به ۶۰ درصد و میزان باروری زمین‌های عادی از ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش یافته است. از همین رو محققان وزارت کشاورزی چین با شخم زدن عمیق زمین‌های کشاورزی و افزودن ذرت خرد شده به خاک تلاش کردند تا باروری آن را افزایش دهند.

همچنین به جای کودهای عادی از کودهای ارگانیک استفاده شد و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن محصولات کشاورزی به علت هجوم حشرات از روش‌های کشت متناوب محصولات مختلف زراعی استفاده شد.

یک چالش دیگر که باعث کاهش باروری زمین‌های کشاورزی می‌شود، اسیدی شدن خاک است که برای سلامتی انسان نیز خطرناک است. برای حل این مشکل تلاش شد تا خاک‌های اسیدی و آسیب دیده با استفاده از کود ارگانیک و خاک‌های مرغوب دیگر نقاط چین غنی شوند و نتیجه این سرمایه گذاری ۳۸ میلیون دلاری افزایش ۵۰۰ کیلوگرمی برداشت محصول در یک هکتار از زمین‌های اسیدی بود که بدین شیوه بهبود یافته بودند.

چین بیش از ۲۰۳ هزار نقطه مختلف از زمین‌های کشاورزی چین را به همین شیوه مورد بررسی قرار داده تا با شناسایی مشکلات آنها برای افزایش کیفیت خاک آنها اقدام کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا