راه‌اندازی ۳ مجموعه آزمایشگاهی در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر

دکتر محسن خواجه زاده اظهار کرد: با هدف بهبود نظارت بر عملکرد مجموعه‌ها و همچنین با هدف نزدیکی بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه، تصمیم گرفتیم آزمایشگاه‌ها را در قالب سه مجموعه بزرگ آزمایشگاهی، در برج فناوری ابن سینا واقع در خیابان شهید بالاور مستقر کنیم.

وی مجموعه شماره یک را تحت عنوان «شناسایی مواد و آنالیز عنصری» دانست که شامل آزمایشگاه‌های اشعه ایکس، نانو فناوری، کوانتومتری و طیف سنجی پیشرفته است و ادامه داد: مجموعه شماره دو تحت عنوان «آزمایشگاه میکروسکوپی» شناخته می‌شود و دربردارنده آزمایشگاه‌های میکروسکوپ الکترونی عبوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی است و امیدواریم با نظر مساعد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، قرارداد خرید «میکروسکوپ الکترونی عبوری با گسیل میدانی» را نیز تا پایان بهمن ماه نهایی کنیم و بدین ترتیب این وعده را به پژوهشگران دانشگاه خواهم داد که در آینده‌ای نزدیک، برای دریافت هر گونه خدمات میکروسکوپی، نیازی به مراجعه به آزمایشگاه‌های خارج از دانشگاه نخواهند داشت.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های تخصصی و خدمات فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مجموعه شماره سه تحت عنوان «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ساخت» شناخته می‌شود و در بردارنده آزمایشگاه‌های نمونه‌سازی سریع، پردازش مواد با لیزر، آتلیه عکاسی صنعتی، آزمایشگاه تکنولوژی اولتراسونیک، آزمایشگاه فرایندهای ماشینکاری شیمیایی، آزمایشگاه اتوماسیون صنعتی و آزمایشگاه مدلسازی و شبیه سازی به روش المان محدود است.

وی تاکید کرد: اداره آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برنامه ریزی گسترده‌ای را در راستای حمایت از دسترسی سریع پژوهشگران دانشگاه به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و اقتصادی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به تخصیص گرنت به سرپرستان آزمایشگاه‌ها، عرضه خدمات آزمایشگاهی دانشکده‌ها در بستر سامانه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه، انعقاد قرارداد همکاری با آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع در سطح کشور و در نهایت توسعه پلتفرم ملی ارائه خدمات آزمایشگاهی در سطح کشور اشاره کرد که بعضی از این موارد از قبیل گرنت سرپرستان خوشبختانه عملیاتی شده و در رابطه با سایر موارد نیز اقدامات لازم در حال انجام است و تا پایان سال عملیاتی خواهند شد.

خواجه‌زده رویکرد این دانشگاه در خصوص ارائه خدمات آزمایشگاهی را حرکت به سمت آزمایشگاه‌های تخصصی، مرجع و حرفه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: این مسأله به ویژه در رابطه با خرید تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت و گزینش کارشناسان حرفه‌ای و متخصص برای آزمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. بدون تردید رویکرد حرفه‌ای در ارائه خدمات آزمایشگاهی علاوه بر بهره‌مندی از مزایای بسیار، افزایش تعرفه‌های ارائه خدمات را به دنبال خواهد داشت. این موضوع همواره یکی از دغدغه‌های هیأت رئیسه دانشگاه بوده و در این راستا در سال گذشته کمترین میزان افزایش در تعرفه خدمات آزمایشگاهی را نسبت به آزمایشگاه‌های هم رده اعمال کردیم و همچنین تلاش کردیم از طریق تعاملی که با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار شد، ثبت نام کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه در شبکه مذکور انجام شود و بدین ترتیب حداقل نیمی از هزینه‌های آزمون‌ها در قالب گرنت‌های شبکه فراهم شود.

وی تاکید کرد: در هفته پژوهش، در تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یک گرنت ۱۰۰ درصدی خدمات آزمایشگاهی به ارزش پنج میلیون ریال به کلیه پژوهشگران دانشگاه هدیه شد که در کلیه مجموعه‌های آزمایشگاهی سه گانه قابل استفاده هستند.

خواجه زاده خاطر نشان کرد: در بحث خرید تجهیزات آزمایشگاهی نیز تلاش شد بر اساس یک مطالعه آماری بر نحوه هزینه‌کرد گرنت اساتید در خصوص استفاده از خدمات آزمایشگاهی، نیازهای پژوهشی اولویت‌دار دانشگاه شناسایی شود و به عنوان مثال خرید دستگاه‌های میکروسکوپ الکترونی عبوری، آی سی پی و جذب اتمی آزمایشگاه طیف سنجی پیشرفته، بر این اساس انجام گرفت. تجهیزات فوق الذکر، تجهیزات آزمایشگاهی منحصر بفردی هستند که تعداد معدودی از آنها در کشور وجود دارد.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هربرنامه‌ای برای اینکه به نتیجه برسد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، پیگیری و صرف زمان است و ما طی یک سال اخیر، پروژه‌های متعددی را اجرا کرده ایم که ارزش ریالی آنها بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بوده است. ثمره این تلاش‌ها، طی دوماه آینده مشخص خواهد شد و این نوید را به پژوهشگران دانشگاه می‌دهم که از هفته دوم دی ماه هر هفته یک تجهیز منحصر به فرد شبکه آزمایشگاهی دانشگاه وارد چرخه خدمت رسانی خواهد شد و تا پایان سال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سامانه اینترنتی ارائه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نشانی http://lims.aut.ac.ir/ در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد. در این سامانه ما تلاش کردیم یک بانک اطلاعاتی قوی از خدمات آزمایشگاه‌های دانشگاه در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و بستری فراهم شود که ارائه خدمات آزمایشگاهی توسط خود اساتید و دانشکده‌ها انجام شود و به استنثای مدیریت سامانه، به هیچ وجه در امور داخلی دانشکده‌ها و آزمایشگاه‌ها ورود نخواهیم کرد.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طی یک سال و نیم گذشته که از سامانه اینترنتی آزمایشگاهی دانشگاه استفاده شده، صرفاً در مجموعه آزمایشگاه‌های مرکزی بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان پرداخت نقدی از طریق سامانه داشته‌ایم که انتظار داریم تا پایان سال به عدد ۴۵۰ میلیون تومان برسیم. همچنین سال گذشته در حدود ۱۲۰ میلیون تومان جذب از منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم و انتظار داریم در سال جاری این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خواجه زاده افزود: برخلاف بسیاری از آزمایشگاه‌های هم رده که تعرفه‌های خود را ۵ یا ۶ برابر افزایش داده‌اند، اداره آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در راستای وظایف حمایتی خود، افزایش تعرفه حداقلی را اعمال کرده و سعی کردیم درآمد کسب شده را به طرق مختلف مانند حمایت از خرید تجهیزات جدید، تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود، ایمن‌سازی آزمایشگاه‌ها و یا ارائه تخفیفات به پژوهشگران، در دانشکده‌ها هزینه کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا