تدوین نقشه راه فناوری های دریایی همسوبا چشم انداز20 ساله

به گزارش ایرنا اکبر محمدی با اشاره به وظایف این ستاد افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به عنوان تنها متولی و حامی طرح های فناورانه در صنایع دریایی وظیفه مدیریت، کنترل و به روز رسانی آن را برعهده دارد، بدیهی است که حمایت های این ستاد از طرح های فناورانه کلیدی و گلوگاهی دریایی نیز مطابق با این نقشه راه فناوری صورت می گیرد.

وی افزود: نقشه راه فناوری بهترین مسیر رسیدن به آینده مورد نظر و نیز داشتن فرآیندی جامع و شفاف که در نهایت منجر به نقشه راهی مطلوب و یکپارچه می شود.

محمدی بیان کرد: نقشه راه فناوری های دریایی همسو با چشم انداز 1404 تدوین می شود و نیازمند بازنگری دوسالانه برای به روزرسانی واعمال تغییرات لازم با نظر ارگان های دریایی و براساس روند و پیشران های حاکم بر صنایع دریایی کشور است.

وی افزود: نقشه راه فناوری های دریایی کشور از اواسط سال 93 با همکاری 18 سازمان اصلی فعال دریایی کشور آغاز شدو مطابق با برنامه زمانبندی متدولوژی تدوین نقشه راه فناوری فاز اول و دوم ترسیم این رهنگاشت تا پایان سال93 به پایان رسید و فاز سوم وچهارم متدولوژی نیز با ارسال ودریافت پرسشنامه و برگزاری جلسات کارشناسی با سازمان ها نیز در سه ماهه اول سال 94 به پایان رسید. 

دبیرکارگروه مطالعات وبرنامه ریزی ادامه داد: پیش نویس نقشه راه فناوری های دریایی پس از جمع بندی و برگزاری پنل های تخصصی با حضور خبرگان در سه سطح سازمانی، صنعتی و دانشگاهی در حوزه های اصلی فناورانه تاپایان تیر94 منتشر می شود.

محمدی با اشاره به 9 لایه اصلی فناوری گفت: طراحی، پردازش و مدلسازی مواد جدید، تولید سیستم رانش، تجهیزات مخابراتی، ابزار دقیق و تجهیزات اندازه گیری و فناوری های زیرسطحی، سازه ها، ایمنی و استانداردها و همچنین سایر تجهیزات و تاسیسات از لایه های اصلی فناورانه است که با کمک مطالعات تطبیقی و نظر کارشناسان و خبرگان 18 ارگان دریایی طراحی شده است. 

وی از تدوین پیشنهادیه برنامه ششم در مسیر توسعه صنایع دریایی افزود: کارگروه مطالعات ستاد توسعه و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی طی یک فعالیت جامع مطالعاتی به بررسی جوانب و بندهای دریایی برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور پرداخته است و با بررسی شاخص ها و پیشبرد اهداف، پیشنهادات مناسبی نیز جهت درنظرگرفتن توسعه فناوری های دریایی در برنامه ششم درنظر گرفته است و قصد دارد در طی مسیر تدین برنامه نقش خود را به خوبی ایفا کند.

دبیر کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به دیگر برنامه های اصلی تعیین شده از سوی کارگروه مطالعات و برنامه ریزی گفت: کارگروه مطالعات و برنامه ریزی در سال 1394 به جز تکمیل تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور و چاپ آمارنامه 1394، سه پروژه مطالعاتی با عناوین تدوین برنامه راهبردی گردشگری دریایی کشور، کتاب جامع صنعت کشتی سازی کشور و تدوین برنامه و سیاستگذاری های توسعه دریایی کشور را در برنامه خود دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا