عرضه محصولات پیشگیری از بارداری در مردان

محققان وعده داده اند که در سال 2021 شاهد تولید انواعی از وسایل پیشگیری از بارداری برای مردان از قبیل ژل، قرص و تزریق های ماهیانه در کنار عمل وازکتومی خواهیم بود.
به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، به نظر می رسد که این روش ها به طور مستقیم سیستم های تولیدمثلی مردان را مسدود می کند. ضرورت بیولوژیکی مردان گسترش ژن هاست. در بدن یک مرد بالغ در هر ثانیه هزار اسپرم تولید می شود که در هر بار فعالیت جنسی، 250 میلیون اسپرم آزاد می شود که به نظر می رسد کنترل آن دشوار باشد اما زنان، ماهیانه تنها یک یا دو تخمک آزاد می کنند. بنابراین تولید محصولاتی که بتوان باروری را در زنان کنترل کرد بسیار راحت تر است.
دانشندان ابتدا در دهه 1950 میلادی سعی کردند قرص ضدبارداری برای مردان تولید کنند و شرکت آمریکایی Sterling Drug دارویی ضد انگل تولید کرد که در تست های آزمایشگاهی عوارض جانبی غیرمنتظره ای در آن مشاهده شد به طوری که موش های صحرایی نر را به طور کامل نابارور می کرد.
محققان این دارو را روی زندانیان مرد آزمایش کردند که تعداد اسپرم آنها به شدت کاهش یافت. اما پس از بروز عوارض جانبی دارو از قبیل تپش قلب شدید و استفراغ، شرکت از عرضه دارو پشیمان شد. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، دو روش استفاده از کاندوم و روش دائمی وازکتومی برای جلوگیری از بارداری مردان وجود دارد.
یکی از محصولات جدید تولید شده، ژلی است که ترکیبی از هورمون تستوسترون مردانه با سجسترون استات با نام تجاری Nestorone است که نوعی هورمون جنسی زنانه مصنوعی نوع پروژسترون است که در قرص های پیشگیری از بارداری زنان در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

در شرایط آزمایشگاهی مشخص شد که ژل Nestorone به طور مؤثری تولدی اسپرم را متوقف می کند. در حالی که تستوسترون کاهش طبیعی تستوسترون تولید شده را جبران می کند، در نتیجه تولید اسپرم مردان بدون اختلال در فعالیت جنسی محدود می شود.

در تست ژل های تولید شده، مردان باید هر روز ژل را روی شانه ها بالای بازوهای خود ماساژ دهند. این هورمون ها زیر پوست جذب شده و طی 24 ساعت مدام در جریان خون ترشح می شوند. انگلیسی ها این ژل را در دانشگاه ادینبورگ و منچستر تست کرده اند.

به گزارش سیناپرس،به دلیل راحتی استفاده، بسیاری از افراد مصرف قرص را ترجیح می دهند اما تنها یک تا 3 درصد داروهایی که در قالب قرص جذب بدن می شوند، مؤثر عمل می کنند. در مقایسه با آن، ژل پیشگیری کننده از بارداری حدود 10 درصد جذب می شود در حالی که نوع تزریقی آن حدود 100 درصد جذب می شوند.
انتظار می رود که ابتدا نوع ژل این داروها روانه بازار شوند که با توقف خروجی اسپرم، مقدار آن را تا بیش از 90 درصد کاهش می دهد. در قرص ها و داروهای تزریقی نیز مانند ژل، از ترکیب هورمون زنانه پروژسترون و مردانه تستوسترون استفاده شده است. داروهای تزریقی پیشگیری از بارداری در مردان طوری طراحی شده اند که اثربخشی 6 ماهه داشته باشند.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا