برای نخستین بار یک میکروفیبر تولید شد

داروهایی که بدین شیوه به مغز منتقل می‌شوند با قرارگرفتن در معرض نور به گیرنده درنظر گرفته شده در مغز متصل شده و فعال می‌شوند.

محققان پیش از این موفق به تولید داروهایی شده بودند که از فعال شدن آنها در مغز بعد از تابش نور مطمئن بودند. اما نتوانسته بودند ابزاری سخت افزاری برای انتقال داروهای یادشده به درون مغز تولید کنند. حال برای اولین بار سخت افزار انتقال داروهای یادشده به مغز با استفاده از یک فیبر خاص تولید شده است.

در این فیبر از مولکول‌های حساس به نور موسوم به فوتوسوئیچ ها استفاده شده که داروها را به سوئیچی متصل می‌کنند که با تابش نور فعال شده و به محل مورد نظر منتقل می‌شوند.

در جریان یک آزمایش از این نوع داروها برای کنترل فعالیت شبکه عصبی مغز موش‌ها و سپس بررسی رفتار آنها استفاده شده است. البته مهم‌ترین چالش استفاده از این روش ضرورت انتقال همزمان دارو و تاباندن نور به سلول‌های هدف است.

برای انتقال نور به درون مغز نیز از فیبرهای چندکاره ای استفاده شده که دارای یک مجرای سیال و یک هدایتگر موج نوری هستند که متشکل از لایه‌های متعددی برای گنجاندن و ادغام مواد مختلف با قابلیت تولید و تاباندن نور است. با گرم کردن این فیبرها هم طول آنها افزایش می‌یابد و هم گرما تولید می‌شود. انتظار می‌رود بعد از تکمیل آزمایش‌ها بر روی موش‌ها این روش بر روی انسان‌ها نیز آزمایش شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا