موشک استارشیپ SN9 به زودی به فضا پرتاب شود

شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) به تازگی دو آزمایش معمول پیش از پرتاب برای جدیدترین نمونه اولیه از موشک "استارشیپ موسوم به SN9 به پایان رسانده است. این اتفاق پس از آنکه این موشک همین دو هفته پیش دچار یک حادثه قابل توجه شد، برای بسیاری تعجب‌آور است.

در تاریخ 22 دسامبر، موشک "استارشیپ SN9" با طول 165 فوت (50 متر) دچار حادثه شد و اکنون تنها دو هفته پس از این اتفاق با تعمیرات سریع، بار دیگر به سکوی پرتاب منتقل شده و آزمایشات پیش از پرتاب را پشت سر گذاشته است. در آن حادثه، SN9 چند درجه کج شد و اگر داربست‌های نگه‌دارنده در کنار این موشک نبودند، به زمین می‌افتاد.

این حادثه منجر به آسیب‌هایی روی بدنه و دماغه این موشک و همچنین تاسیسات سکوی پرتاب شد که ظاهراً برخی از آنها مانند 4 فلاپ از پیش نصب شده روی بدنه موشک، قابل تعمیر نبوده است. البته سازوکارهای اتصالی این فلاپ‌ها صدمه‌ای ندیده است که باعث آسودگی مهندسان شده است.

"اسپیس ایکس" اکنون اعلام کرده است که تعویض سطوح آسیب دیده با جدیت پی گرفته شده و فقط چند روز طول کشیده تا انجام شود.

چند روز پیش، با قرارگیری SN9 بر روی صفحه پرتاب خود، آزمایش‌های فشار دمای محیط بر روی آن انجام شد. این آزمایشات شامل پر کردن مخازن سوخت موشک با گاز بی‌خطر نیتروژن هم دما با هوا بود.

برای بررسی نشتی احتمالی، اطمینان از عملکرد، شیرهای اصلی موشک و لوله کشی و سطح یکپارچه سازه حاصل شد. این آزمایشات سپس با آزمایش برودتی موشک با بارگیری مخازن اکسیژن و متان خود با نیتروژن مایع دنبال شد و اکنون به نظر می‌رسد SN9 آماده پرتاب شده است.

این آزمایش برودتی یا "ضد سرما" برای بررسی واکنش موشک در برابر تنش‌ها و فشارهای گرمایی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که SN9 می‌تواند با خیال راحت مایعات فوق سرد را بارگیری، نگه‌داری و تخلیه کند.

موشک SN9 هنگام بارگیری کامل، توانایی نگه‌داری 1200 تن نیتروژن مایع را دارد و اسپیس ایکس گزارش داده که این آزمایش شامل هدر رفت اکسیژن مایع نبوده است، زیرا آثاری از سرمازدگی روی دماغه SN9 مشاهده نشده است.

برخی معتقدند که این پیشرفت، به معنی آزمایش بعدی در اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده است و اینکه اکنون اسپیس ایکس اطمینان دارد که مخزن موشک و لوله انتقال نیازی به آزمایشات بیشتر ندارند.

این آزمایشات موفقیت آمیز بوده است و این بدان معناست که اسپیس ایکس اکنون می‌تواند مستقیماً به سراغ آزمایش آتش ثابت موتور سه گانه رپتور خود برود. این آزمایش نیز جالب خواهد بود، زیرا SN9 در ابتدا با دو موتور از سه موتور اصلی خود به سکوی پرتاب منتقل شد و سومین موتور چند روز پس از آن نصب شد.

موشک SN9 همچنین اولین استارشیپی است که اولین آزمایش‌های اثباتی خود را با یک موتور رپتور انجام می‌دهد. گمان بر این است که آزمایشات موتور آن بین 4، 5 و 6 ژانویه 2021 انجام شود.

اسپیس ایکس چند روز پس از آزمایش آتش ثابت، در پرتاب آزمایشی SN9 تلاش خواهد کرد که آن را به ارتفاع 7.8 مایل (12.5 کیلومتر) ببرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا